Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten

Door Jan Roekens | 16-04-2024

Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair.

Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis. Het meest werd er gewandeld, in totaal 811 miljoen keer (34% van alle activiteiten). Het aandeel Nederlanders dat wel eens wandelt telt niet het hoogst op van alle activiteiten. Waar wandelen acht op de tien scoort is dat negen op de tien voor uit eten. Uit eten heeft hiermee de hoogste participatiegraad. Verder bezocht driekwart van de Nederlanders een bar, café of terras.

Nederlanders van 65 jaar en ouder ondernemen relatief minder activiteiten. Ook is de participatie lager onder lager opgeleiden, vergeleken met middelbaar en hoger opgeleiden.

Routegebonden

De helft van de 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten draait om het afleggen van een route, zoals wandelen, fietsen, een toertocht met de motor en joggen. Daarna komen activiteiten die vallen onder ‘Uitgaan’ (o.a. uit eten, bezoek discotheek), in totaal 424 miljoen keer. Van alle typen geselecteerde activiteiten gingen Nederlanders het minst vaak naar een wellnesscentrum.

Dat wandelen en fietsen populair zijn, kan te maken hebben met de toegankelijkheid. Bij routegebonden activiteiten hoeft men relatief minder vaak (69%) naar de activiteit toe te reizen, maar kan men vanaf de locatie (huis, werk) starten. Verder zijn aan bijna acht op de tien routegebonden activiteiten geen directe kosten verbonden, wat de activiteiten voor een brede doelgroep toegankelijk maakt.

Winkelen

In totaal gaven Nederlanders 60,4 miljard euro uit aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Gemiddeld geven Nederlanders 25 euro uit per activiteit. Aan winkelen voor het plezier wordt gemiddeld het meest besteed, namelijk 85 euro. Daarna volgen activiteiten op het gebied van uitgaan (61 euro) en wellness (57 euro).

Uitschieters

Nederlanders ondernemen negen op de tien activiteiten in de eigen provincie, een op de tien doet dat als bezoeker in een andere provincie. Drenthe en Gelderland zijn dé fietsprovincies van Nederland. In Noord-Holland is museumbezoek bovengemiddeld populair en in Overijssel bezoekt men vaak een markt.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?