Onderzoekers positief over AI

Door Jan Roekens | 14-11-2023

De overgrote meerderheid (87%) van de onderzoekers heeft vertrouwen in het behoud van hun baan en meer dan de helft gelooft dat AI zal leiden tot snellere analyses en inzichten. Dat blijkt uit onderzoek van Qualtrics.

Uit het onderzoek, gepubliceerd in 2024 Market Research Trends, blijkt dat 56% van de respondenten denkt dat AI gunstig is voor hun werk en leidt tot snellere analyses. Slechts 25% maakt zich zorgen over de mogelijkheid dat AI de persoonlijke of teamvaardigheden kan overtreffen.

Afhankelijk

Bijna twee derde (62%) van de dataspecialisten zegt dat hun organisatie nu veel afhankelijker is van hun werk en dan in de afgelopen twee jaar. Volgens Qualtrics blijkt uit het onderzoek dat 47% van de respondenten AI al gebruikt om kwalitatieve datasets te analyseren uit bronnen zoals enquêtes, productrecensies en transcripties van focusgroepen. Bijna de helft (46%) zegt dat ze AI wil gebruiken om de inhoud van enquêtes te analyseren op onderwerpen als vooringenomenheid, leesbaarheid en dubbele vragen. Onderzoekers zeggen ook dat ze AI willen gebruiken om slechte data of juist heel nuttige gegevens te identificeren. Interne onderzoeksteams hebben moeite om nieuwe methoden bij te houden; 33% besteedt projecten uit vanwege een gebrek aan interne vaardigheden.

Veel onderzoek op afstand

Uit het Qualtrics-onderzoek blijkt dat er, ook na de pandemie, nog veel onderzoek op afstand en virtueel onderzoek bestaat. 87% voert kwalitatief onderzoek uit op afstand. 36% voegt eraan toe dat ze online niet zo’n sterke band met deelnemers kunnen ontwikkelen als in persoonlijk contact.

De bevindingen zijn gebaseerd op een enquête onder 3.050 onderzoekers in 14 landen en 12 industrieën die werden gevraagd naar hun mening over belangrijke kwesties die van invloed zijn op de marktonderzoeksector.

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?