Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering

Door Jan Roekens | 07-12-2023

Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers.

In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97% van de wetenschappers is het erover eens dat klimaatverandering plaatsvindt en veroorzaakt wordt door mensen, maar onder het publiek in veel landen is het percentage geloof in klimaatverandering veel lager.

Nieuwe of door gebruikers gegenereerde media (bijvoorbeeld bronnen op internet, zoals sociale media of blogs) hebben twee keer zoveel effect op het geloof dat klimaatverandering echt is en door mensen wordt veroorzaakt, dan traditionele of gecentraliseerde media, zeggen wetenschappers van de VU.

Vertrouwen in de wetenschap

Volgens de wetenschappers is het dus belangrijk om vertrouwen op te bouwen in wetenschappelijke bevindingen en effectieve keuzes te maken in mediatypen bij het communiceren over klimaatverandering. ‘In eenvoudige bewoordingen laat onze studie zien dat vertrouwen hebben in wetenschap en kiezen waar je je informatie krijgt belangrijk zijn bij het vormgeven van iemands mening over klimaatverandering. Dus, de volgende keer dat je een bericht over klimaatverandering ziet op sociale media of het nieuws kijkt, onthoud dat jouw keuzes niet alleen bepalen wat je gelooft, maar ook ons gezamenlijke begrip over dit belangrijke onderwerp’, benadrukt een van de wetenschappers.

Effectief

Nieuwe media zijn interactiever en kunnen daarom effectiever zijn in het overbrengen van informatie. Inhoud op sociale media kan de psychologische afstand tot het onderwerp verminderen, omdat de inhoud die je ziet al gefilterd en aangepast is aan je voorkeuren. Het kan het onderwerp al op een manier kaderen die toegankelijker of persoonlijker is voor een bepaald individu. Uit ander onderzoek blijkt dat filterbubbels en echo-chamber-effecten niet zo sterk zijn als vaak wordt aangenomen en dat echo-chambers op één platform niet noodzakelijk overgaan naar andere platforms.

Bron: vu.nl

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?