Onderzoek | 13 april 2023
Gen Z heeft minder trek in influencers
De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...
Onderzoek | 11 april 2023
Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl
Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Onderzoek | 06 april 2023
‘Bedwing de bling’ – kinderen en de advertentieverleiding
Eind maart vond de Week van het geld plaats, met als thema ‘Bedwing de bling’. Actueel, want we zien allemaal de voortdurende stroom advertenties op de smartphone, met telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt. CHOICE deed onderzoek...
Onderzoek | 04 april 2023
Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk
Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk....
Onderzoek | 30 maart 2023
Brede acceptatie non-binaire mensen, maar minder steun voor genderneutrale opvoeding
De acceptatie van non-binaire personen neemt toe. Uit internationaal onderzoek van Motivaction (in opdracht van Mastercard) blijkt dat die acceptatie vooral geldt voor individuen die zich als non-binair identificeren. Tegelijkertijd is het voor een aanzienlijke groep een brug te ver om genderverschillen minder te benadrukken. Kort gezegd: het is oké om non-binair te zijn, maar...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 30 maart 2023
10 trends in consumentenbestedingen
De stijgende kosten van levensonderhoud halen het bestedingspatroon van de consument overhoop. Mensen moeten kiezen tussen uitgaan en genieten van het leven, of uitgaven afremmen vanwege de inflatie. Maar ook bedrijven moeten bezuinigen. Massale tech-ontslagen, een omvallende bank…. Gelukkig gaan er ook nog bestedingen door. Becky Boyle van GWI maakte een lijst van 10 trends....
Onderzoek | 28 maart 2023
Consumenten kiezen bewust voor duurzame winkels en producten
Uit een recente studie blijkt dat investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet alleen om regelgeving belangrijk is, maar ook vanwege wensen van de consument. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich inzet voor mens, milieu of maatschappij. Onder Gen Z is dit zelfs 63%....
Onderzoek | 28 maart 2023
Nederlandse consument geeft online €33,3 miljard uit in 2022
Nederlanders hebben in 2022 voor € 33,3 miljard online uitgegeven, een groei van 9% t.o.v. 2021. Deze stijging in bestedingen is opvallend, aangezien het aantal aankopen juist gedaald is met 5% naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel...
Onderzoek | 28 maart 2023
Werkgevers vinden soft skills personeel steeds belangrijker
Bijna de helft van de werkgevers denkt dat het steeds belangrijker wordt dat personeel behalve over vakkennis beschikt over zogeheten soft skills, zoals probleemoplossend vermogen en digitale en communicatieve vaardigheden. Dat meldt uitkeringsinstantie UWV op basis van onderzoek onder meer dan 4500 werkgevers. Sommige werkgevers werven actief op deze vaardigheden of zetten scholing in om...
Onderzoek | 23 maart 2023
NMO publiceert Mediatrends 2022
Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Het onderzoek laat het gebruik van de vele devices en de consumptie van mediacontent zien. Het is ook de basis voor de samenstelling en weging van de doelgroepen in de NMO-onderzoeken waar specifiek panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Inzichten...
Onderzoek | 21 maart 2023
TV-reclamemarkt groeit verder naar € 977 miljoen
Na een sterk herstel van de TV-reclamemarkt in 2021, zorgt 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen. Die komen in 2022 uit op € 977 miljoen, voor spot en non-spot. Dat is een groei van 8% ten opzichte van 2021. De kijkersmarkt is bijna terug op het niveau van voor de pandemie. De...
Onderzoek | 21 maart 2023
Apple opnieuw ’s werelds waardevolste merk
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022, met een merkwaarde van 947,1 miljard dollar. Google staat op de tweede plaats en is een van de snelste stijgers in de lijst, met een toename van de merkwaarde van 79% tot 819,6 miljard dollar. De gezamenlijke waarde...