Onderzoek | 16 maart 2023
16 maart 2023

De impact van crossmedia op merkherinnering

Veel merken kiezen voor een crossmedia-advertentiestrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat veel consumenten meer mediakanalen gebruiken, kan adverteren via verschillende kanalen helpen om niet alleen het bereik, maar ook de bereiksfrequentie van een campagne te maximaliseren. Mark Vroegrijk, senior methodologist bij DVJ Insights,...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man

De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Vier keer meer impact voor digitale advertenties die sterke emoties oproepen

Uit onderzoek van Kantar en Emotion AI-bedrijf Affectiva, blijkt dat digitale advertenties die sterke emoties bij consumenten oproepen, vier keer meer impact hebben. Met behulp van gezichtscodering bracht het onderzoek de emotionele reacties van consumenten in kaart op digitale advertenties in de advertentietestdatabase van Kantar, om zo te zien hoe je met creatieve middelen meer...
Onderzoek | 07 maart 2023
07 maart 2023

Meerderheid wil geen aanpassing boeken uit het verleden

Er is veel discussie over. Mag en kan dat zomaar, dat aanpassen van de boeken van Roald Dahl? Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda en De Grote Vriendelijke Reus hertaald met het oog op ‘gevaren’ en veranderende tijden? PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander hiervan vindt. Die vindt het maar niks. Uit het online marktonderzoek...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Deelvervoer moet zijn beste tijd nog krijgen

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het aantal gebruikers van deelvervoermiddelen is verdubbeld in een jaar tijd. Deze cijfers sluiten aan bij die van aanbieders van deelvervoermiddelen zelf, zo blijkt uit een onlangs verschenen artikel in NRC. Hoewel deze groei indrukwekkend is, blijft deelvervoer een relatief kleine speler in het totale aanbod. Uit het onderzoek...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Europa bezuinigt op levensonderhoud

Consumenten in verschillende Europese landen verwachten de komende drie maanden te bezuinigen op de kosten van levensonderhoud volgens een enquête uitgevoerd door Savanta. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Een op de vijf heeft de uitgaven al verlaagd. Een minderheid van 15% zegt zich niet te laten beïnvloeden door de...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Creatieve en effectieve advertenties leveren vier keer meer winst op

Om de impact van de creatieve kwaliteit op belangrijke merk-kpi's te analyseren, koppelden Kantar en Warc in een onderzoek de data van ongeveer 450 advertenties, afkomstig uit Kantar's Link advertentietestdatabase, met de Return on Marketing Investment (ROM)-winstcijfers van 1.100 wereldwijde effectiviteitscasestudies van WARC. De analyse laat zien dat de meest creatieve en effectieve advertenties meer...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Stikstof is splijtzwam bij komende PS-verkiezingen

Stikstof ontwikkelt zich tot een splijtzwam bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar stikstof betekent voor veel kiezers iets anders. Er is in het land grote verdeeldheid over de vraag of het kabinet strengere of minder strenge maatregelen moet nemen, maar wat de huidige kabinetsplannen precies zijn, daar bestaat veel verwarring (of wantrouwen)...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Global Trends 2023 – weinig vertrouwen in overheid en bedrijven

Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Uitgavenpatroon veranderd door gestegen kosten

Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Slechts 17% van 18-29-jarigen bezit nog televisietoestel

Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht...
Onderzoek | 23 februari 2023
23 februari 2023

Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting

Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...

Ook de laatste bytes ontvangen?