Onderzoek | 21 februari 2023
3,3 miljoen huishoudens in de kou
De torenhoge gas- en energieprijzen waren voor 2,9 miljoen Nederlandse huishoudens reden om de woning te verduurzamen. Ruim drie miljoen huishoudens in Nederland laten de verwarming uit en 72% van de Nederlanders houdt hun gas- en energieverbruik nauwlettend in de gaten. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen van Multiscope. De hoge gas- en energieprijs van de...
Onderzoek | 21 februari 2023
Tweede baan wordt gewoon – vooral bij Gen Z
Kantar publiceerde onlangs het rapport Connecting with the workforce waaruit blijkt dat 30% van de beroepsbevolking een tweede baan heeft vanwege financiële zorgen - of het nu gaat om het verminderen van onzekerheid (49%) of om te voldoen aan de huidige financiële behoeften (34%). De studie van Kantar omvatte 10.000 mensen in 10 landen. Volgens...
Onderzoek | 21 februari 2023
Reclame voor (online) gokken verdeelt de generaties
Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Grow onderzocht hoe Nederlanders aankijken aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder. De meningen lopen uiteen en een mediaverbod is in zicht. Het onderzoek, uitgevoerd...
Onderzoek | 14 februari 2023
‘Dat is zó instagrammable’ (en geschikt voor indirecte reclame)
Het Ice Cream Museum, de Color Factory en Youseum zijn alle drie erg in trek bij publiek en content creators om foto’s te maken en op social media te delen. Het inrichten van een ruimte zodat het mensen inspireert en aanzet tot de creatie en het delen van deze content, is een slimme manier om...
Onderzoek | 14 februari 2023
Dreigende recessie raakt HR-budgetten niet
De HR-budgetten blijven in 2023 gelijk en lijken zelfs te stijgen. Ruim twee op de vijf HR-professionals zegt dat te verwachten, zo blijkt uit budgetonderzoek van GITP Inzicht & Ontwikkeling, uitgevoerd door Direct Research. Een derde verwacht dat het HR-budget groeit. Slecht 17% ziet een krimp van het budget. Was 2022 een moeilijk jaar om...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 09 februari 2023
FD en BNR onderzoeken impact radio, livestream en podcasts
FD Mediagroep heeft samen met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd waarin ook podcasts als advertentiemedium worden meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld om inzicht te krijgen in de effecten van radio, livestream en podcasts op merk-KPI’s, zoals merklift, merkherkenning, merkoverweging en merkvoorkeur. Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente veranderingen in...
Onderzoek | 09 februari 2023
Is investeren in radiocommercials de moeite waard?
De werking van radiocommercial zijn lang een mysterie geweest voor marketeers en reclamemakers. Het visuele element ontbreekt, dus hoe weten we nu of iemand echt luistert naar radiocommercials? En wat gebeurt er als iemand niet goed luistert? Is investeren in deze media dan wel de moeite waard? Neurensics deed onderzoek. Omdat de onbewuste verwerking van...
Onderzoek | 07 februari 2023
Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Onderzoek | 07 februari 2023
SKO Jaarrapport 2022 – minder live TV-kijken en meer uitgesteld
De Stichting Kijkonderzoek zet in het onlangs verschenen Jaarrapport 2022 de belangrijkste cijfers over het TV-kijkgedrag van het afgelopen jaar op een rij. De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten) en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Maar het percentage uitgesteld kijken binnen...
Onderzoek | 02 februari 2023
Twitter op zijn retour, groei TikTok en Snapchat
Steeds meer Nederlanders keren Twitter de rug toe. Het gebruik nam in een jaar tijd met 13% af. Relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en jongeren zijn gestopt met Twitter. Ook Facebook scoort minder. Dat blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen...
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder podcasts beluisterd, maar meer bereidheid ervoor te betalen
Uit de achtste meting van de Markteffect Podcast Monitor van Markteffect blijkt dat 46% van de respondenten (wel eens) naar podcasts luistert, iets minder dan in mei 2022 (49%). Net als in de vorige meting is er te zien dat hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten het vaakst luisteren. Voornaamste redenen: ontspanning (59%) en...
Onderzoek | 02 februari 2023
Waarom merken uit de buurt van ‘grijze inhoud’ moeten blijven
Aankoopintentie en zoekintentie worden negatief beïnvloed door zogenaamde 'grijze inhoud', volgens een onderzoek van media-intelligencebureau Magna (IPG Mediabrands). Maar wat is die grijze inhoud? Dat is inhoud die niet overeenkomst met merkwaarden. Magna deed onderzoek onder zo’n 6000 reguliere YouTube-gebruikers in het VK, de VS en Australië. Daaruit bleek dat, terecht of onterecht, merken die...