Onderzoek | 15 december 2022
15 december 2022

Around the world in 50 stats

Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! - zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden...
Onderzoek | 13 december 2022
13 december 2022

De energietoeslag gaat naar het kerstdiner

Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Onderzoek | 13 december 2022
13 december 2022

Nederland telt meest inclusieve werkomgevingen

Nederland is Canada gepasseerd als land met 's werelds meest diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkplekken, volgens Kantars Inclusion Index 2022. Dit nieuwe benchmarkonderzoek meet op wereldwijde schaal de voortgang van het ontwikkelen van een inclusieve en diverse werkomgeving. Van alle gemeten sectoren is de branche persoonlijke verzorging (kappers, schoonheidssalons enz.) ’s werelds meest inclusieve sector,...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Inflatie, WK en klimaatverandering in de peiling

Terwijl de inflatie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, blijven de zorgen om prijsstijgingen vooralsnog onverminderd aanwezig. Dat blijkt uit de nieuwe Maatschappelijke Barometer van Ipsos van de maand november. Verder blijkt dat je (nog) niet echt kunt spreken van een oranjekoorts en is klimaatverandering voor meerderheid van Nederland een problematische kwestie Nog steeds...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Door recessie kopen we alleen het hoognodige in de supermarkt

Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden. Bijna twee op...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Kopzorgen over WK in Qatar, maar zeker ook vertrouwen in Oranje

De interesse in het WK is dit jaar tot een dieptepunt gedaald: van twee derde in de jaren 90, naar 47% in 2014 en 34% nu. In een laatste peilstok vlak voor de start van het WK, vroeg Motivaction hoe het WK voor hen leeft en op welke manier. Hoe moet ik me voelen als...
Onderzoek | 06 december 2022
06 december 2022

Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs

Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Alle zeilen bijzetten om aan eisen nieuwe generatie werknemers te voldoen

De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceerde onlangs in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z ten aanzien werkgelegenheid, technologie en merkinteractie. Het rapport, Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Stevige opmars digitale reclamefolder

Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Installatie eigen laadpaal zorgt voor frustratie

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, in opdracht van Blue Current. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel (44%) van de toekomstige gebruikers gewenst. Een heldere...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

RCC ontraadt AH reclame voor duurzaamste supermarkt na klacht over onderzoeksopzet

‘Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee, toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni?’ In april 2021 sprak Durk Bosma van the Future of Food Institute op Foodlog zijn verbazing uit over de rankings van ‘de duurzaamste supermarkten’ door o.a. de Sustainable Brand Index. Waar was Ekoplaza? Ondanks...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

Consumententrend 2023 – meer menselijk contact

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt. Uit het onderzoek komen drie focusgebieden naar voren die een positief...

Ook de laatste bytes ontvangen?