Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt

Door Jan Roekens | 19-03-2024

Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe Sustainable Brand Index. Net als vorige jaren wordt Tony Chocolonely gezien als duurzaamste merk.

Sustainable Brand Index by SB InsightDe ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten, wat de Sustainable Brand Insights (SBI) onderzoekt voor bedrijven in Scandinavië, de Baltische staten en Nederland. Zij selecteren de bedrijven op basis van marktaandeel, omzet en algemene merkbekendheid. De ranglijst en achterliggende inzichten laten zien dat het tijdperk van ‘vage’ verklaringen rondom duurzaamheid definitief voorbij is. De Nederlandse consument vindt authenticiteit, transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid belangrijk.

De gemiddelde SBI-ranglijstscore (die het algehele vertrouwen van de consument aangeeft) is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit. Omdat de klant kritischer is, komen bedrijven niet weg met alleen maar vage claims of communicatie over duurzaamheidsinitiatieven zonder dat deze onderbouwd zijn.

De Nederlander kijkt vergeleken met vorige jaren op een bredere manier naar duurzaamheid: niet alleen naar milieu, maar ook naar sociale, economische en veiligheidsaspecten. In welke omstandigheden wordt een product gemaakt, bijvoorbeeld? Persoonlijke ervaringen, nieuws en bronnen zoals academische rapporten dragen bij aan deze ontwikkeling.

71% van de Nederlandse consumenten vindt duurzaamheid belangrijk. Maar er zijn ook andere zorgen. Oorlog en conflicten staan op één, gevolgd door klimaat en volksgezondheid. Denk ook aan economische druk zoals inflatie en vrees voor greenwashing. Hierdoor legt de consument minder snel een hoger bedrag neer voor een duurzamere variant van een product.

Het goede nieuws is dat die kritische houding deels ontstaat omdat Nederlanders zich verdiepen in duurzaamheid. Daar ligt een kans voor bedrijven om verder te verduurzamen en vooral transparant te zijn over de manier waarop dit gebeurt.

De ranglijst:

Nieuwkomers in de ranglijst zijn: EkoPlaza, Zuivelhoeve, Friesland Campina, Ben & Jerry’s, Zaanlander, Dormio Resorts & Hotels, CONO Kaasmakers, Oasis Premium Resorts, Budget Energie, The Student Hotel, Hertog, Unilever, Magnum, EuroParcs, L’Oréal Paris, Red Bull, Procter & Gamble en Oad. De twintig duurzaamste bedrijven volgens Nederlanders zijn:

1. Tony’s Chocolonely
2. Ekoplaza
3. De Vegetarische Slager
4. Dopper
5. Greenchoice
6. IKEA
7. Zonnatura
8. NS
9. HEMA
10. Dille & Kamille
11. ANWB
12. ASN Bank
13. Oatly
14. The Body Shop
15. Alpro
16. Marktplaats
17. Zuivelhoeve
18. Weleda
19. Vivera
20. Lidl

Tony Chocolonely laat weten trots te zijn opnieuw op nummer 1 te staan. Countrymanager Frits Snel zegt hierover: ‘We hopen hiermee andere chocoladebedrijven te inspireren om ook duurzaamheid als kernwaarde in hun bedrijfsvoering door te voeren. Want we zetten stappen in de goede richting, maar we hebben de hele industrie nodig.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?