Perspectief voor autobranche?

Door Jan Roekens | 17-03-2021

Door de onzekerheid in crisistijd stellen veel mensen het doen van grote aankopen uit. 12% van de Nederlanders is nog niet van plan een nieuwe auto te kopen. Er is hoop bij de BOVAG dat er in 2021 een inhaalslag komt in van 16%. Validators deed onderzoek.

Als gevolg van de lockdown werken veel Nederlanders thuis, maar toch is de eigen auto veruit het meest relevante vervoersmiddel om ons te verplaatsen. Niet alleen vanwege het gemak dat hij altijd beschikbaar is, ook omdat het op dit moment een van de veiligste corona-proof manieren van reizen is. De kans is aanwezig dat het OV door een ‘hygiëne-mindset’ en afkeer van grote groepen mensen, blijvend imagoschade zal oplopen. De autobranche kan ervan profiteren.

Is er zicht op die plus 16% waar de branche op hoopt? Als je kijkt naar het spaargedrag van de gemiddelde Nederlander wel. Sinds corona uitbrak, spaart de meerderheid van de Nederlanders (60%) erop los. Op korte termijn zal echter het gevoel van onzekerheid de aankoop van een nieuwe auto in de weg staan. Als eenmaal de onzekerheid is afgenomen zullen de grote aankopen weer op gang komen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?