Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie

Door Jan Roekens | 26-04-2022

Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Mede dankzij de scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie. Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Dat blijkt uit het Retail-Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Voor bol.com ziet de toekomst er het meest rooskleurig uit. Ook als sterkste merk steekt bol.com opnieuw met kop en schouders boven alle andere retailmerken uit. De scherpe prijsstelling van het platform is in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor bol.com te kiezen.

Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2022

  1. bol.com
  2. Action
  3. Lidl
  4. Amazon
  5. IKEA
  6. Kruidvat
  7. Aldi
  8. Primark
  9. Jumbo
  10. Coolblue

 

Onder de top 10 van verwachte groeiers krijgen Ikea en Lidl de hoogste beoordeling voor de prijs-kwaliteitverhouding. Dat de prijsstelling zo belangrijk is in deze inflatietijd blijkt ook uit nieuwkomer Aldi en het vertrek van Albert Heijn uit de top 10. Amazon en Coolblue vormen de enige uitzonderingen in de top 10 van verwachte groeiers. Prijs is bij hen een veel minder in het oog springend kenmerk volgens de consument. Toch oogsten deze twee spelers een steeds bredere bewondering bij het publiek.
In het onderzoek is ook stilgestaan bij de echte liefhebber van de sector, de funshopper. Die vormt zo’n 15% van het volwassen winkelpubliek. Ook voor deze – vaak vrouwelijke – fans is de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste ingrediënt van hun favoriete winkel. En die lievelingswinkel is Action.

Sterkste dalers

De focus op gezondheid en hygiëne – met mondkapjes, zelftests en ontsmettingsmiddelen – zette het drogisterijsegment tijdelijk in de schijnwerpers. Nu de angst voor coronabesmettingen bij de massa is geweken zijn drogisterijen hun bijzondere rol weer kwijt. Kruidvat verliest anno 2022 zijn tweede positie bij de sterkste merken en daalt naar plaats vier. Concurrenten Trekpleister en Etos behoren zelfs tot de sterkste dalers in merkkracht van het afgelopen jaar.

Sterkste dalers in merkkracht 2021-2022

  1. Douglas
  2. Bakker Bart
  3. Trekpleister
  4. Rituals
  5. Etos

 

Sterkste stijgers

Dat twee online retailers – HelloFresh en Picnic – hun merkkracht tussen 2021 en 2022 het sterkst zien stijgen is weinig verrassend. Al jarenlang weten deze twee spelers hun bereik te vergroten en nemen de waardering en binding van de maaltijdleverancier en online supermarkt toe.

Sterkste stijgers in merkkracht 2021-2022

  1. HelloFresh
  2. Picnic
  3. vanHaren
  4. INTERSPORT
  5. Top1Toys

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?