Prijsstijging zorgt voor bewuster Nederland

Door Jan Roekens | 23-06-2022

De prijzen stijgen sinds begin dit jaar enorm. Of het nu gaat om benzineprijzen, energie of de prijzen in de supermarkt, ze hebben over het algemeen veel invloed op Nederlanders. Zo zegt 52% van de Nederlanders de prijsstijging nu al te voelen in de portemonnee en verwacht 29% dat dat dit jaar gaat gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect.

Bijna de helft van Nederland (46%) vindt de prijsstijgingen in de supermarkt het vervelendst. Eén op de drie Nederlanders vindt dat van de stijgende energieprijzen en voor 15% is dat de benzineprijs.

Eén op de drie Nederlanders (35%) zegt wekelijks bezig te zijn met de prijsstijgingen en één op de vijf is er zelfs dagelijks mee bezig. De eerste stappen om de stijgende kosten het hoofd te bieden zijn: lager zetten van de verwarming (60%) en boodschappen doen bij low-budget supermarkten (41%). Eén op de drie Nederlanders wil grote aankopen uitstellen (36%) en alleen huismerkproducten kopen (35%) om geld te besparen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?