Privézaken afhandelen onder werktijd – we doen het bijna allemaal

Door Jan Roekens | 10-11-2022

De werk-privé-balans is een veelbesproken onderwerp, vooral rond de impact van de recessie op medewerkers. De werkdruk is hoog en er zijn veel personeelstekorten. Bovendien letten mensen door de inflatie extra op hun uitgaven. Wat betekent ‘privé’ voor de productiviteit op de werkplek? Multiscope deed onderzoek, in opdracht van SD Worx.

Negen op de tien werknemers besteedt op een werkdag tijd aan privézaken. Op kantoor is dat maximaal 15 minuten (36%) of tussen de 15 en 30 minuten (25%) per dag. Opvallend is dat slechts vijf procent van de werknemers op kantoor zegt meer dan een uur per dag privézaken te doen, terwijl dat cijfer onder thuiswerkers dubbel zo hoog is (10%). De privézaken die we afhandelen zijn grotendeels gelijk op de werkplek en thuis.

Wat doen we zoal?

Het onderhouden van contact, zoals het plegen van een telefoontje of beantwoorden van app of email-berichten (78%) staat ruim bovenaan het lijstje van zaken die mensen doen onder werktijd. Het bijhouden van sociale media (35%) en iets online (op)zoeken (29%) staan op de tweede en derde plek. Slechts zeven procent zegt af en toe te roken onder werktijd.

Thuiswerkers besteden meer tijd aan privézaken, dan mensen die op kantoor werken. 31% van de mannen zegt dagelijks meer dan een half uur werkontwijkende-activiteiten te besteden, versus 20% van de vrouwen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?