Social media: contact, ontspanning én verkoop

Door Jan Roekens | 24-05-2022

Afgelopen week publiceerde Ruigrok NetPanel 15de editie van ‘What’s Happening Online’. Uit het onderzoek blijkt dat social media een grote rol spelen in de aankoop van producten. Zo komen Nederlanders door advertenties op social media in contact met nieuwe merken en is het de plek waar ze inspiratie opdoen.

Waar social media voor de één een plek zijn voor ontspanning en om in contact te blijven met vrienden en familie, zijn ze voor de ander een middel om reviews of reacties te bekijken (41%) en inspiratie op te doen (40%). Uit het onderzoek blijkt dat social media door verschillende generaties anders worden gebruikt. Gen Z gebruikt social media vaak voor het volgen van influencers (42%) en het ontdekken van nieuwe producten en merken (41%). Millennials gebruiken social media ook relatief vaak om in contact te komen met bedrijven (30%) en om te kijken of een bedrijf betrouwbaar is (30%).

Gemak

Het afgelopen jaar heeft ruim twee op de vijf online shoppers wel eens iets gekocht via social media. Onder Gen Z is dit zelfs meer dan de helft. Redenen voor deze aankopen zijn het geïnspireerd raken door een post of advertentie (33%), het product toevallig tegenkomen op de tijdlijn (31%) en het gemak van een aankoop doen via social media (31%).

Nieuwe merken

Dat de impact van advertenties op social media niet onderschat moet worden, is een understatement. Twee op de vijf socialmediagebruikers zeggen dat ze door advertenties op social media nieuwe merken hebben leren kennen. Daarnaast is het voor drie op de tien een bron van inspiratie. Als je inzoomt op de generaties zie je dat onder Gen Z en millennials de percentages nog hoger liggen, met respectievelijk 65% en 51% (Gen Z) en 54% en 44% (millennials).

Betrouwbaar

Voor kopers via social media is de betrouwbaarheid van de verkoper erg belangrijk. Gen Z en millennials hechten meer belang aan het aantal volgers en berichten van het bedrijf. Generatie X en babyboomers lijken hierin minder geïnteresseerd; vooral het aantal volgers is voor deze generaties niet zo belangrijk. Zij kijken relatief vaak of het bedrijf ook een website heeft of een keurmerk.

Nog meer ontwikkelingen op het gebied van devices, e-commerce, social media en online betalen en veiligheid zijn te vinden in het volledige rapport. Downloaden is gratis en dat kan via https://www.whatshappeningonline.nl

Ruigrok Netpanel is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?