Trends in digitale media: veel gebruikt, weinig vertrouwen

Door Jan Roekens | 31-01-2023

De gemiddelde gebruiksduur van veel online platformen laat een stijging zien, waarmee ze steeds meer verankerd zijn in het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Dat geldt zowel voor uitgesteld kijken en vooruitkijken als voor het streamen van video en muziek. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Het lijkt steeds belangrijker om zelf te kunnen kiezen welke mediacontent wanneer wordt geconsumeerd. Waar uitgesteld tv-kijken, streamen en vooruitkijken meer wordt gedaan, laat live tv-kijken juist een lichte daling zien. Ook muziek streamen vertoont een licht stijgende trend. Voor het volgen van nieuws houdt men vast aan de traditionele media. Televisie, papieren dagbladen en radio worden gemiddeld het langst per week gebruikt om nieuws te volgen.

Na een lichte daling in 2021 lijkt de Nederlandse bevolking in 2022 weer meer vertrouwen te hebben in de aanbieders en content van online media. Het vertrouwen in de veiligheid van data- en persoonsgegevens op websites en in apps is toegenomen ten opzichte van 2021.

TikTok hekkensluiter

Wanneer wordt gekeken naar afzonderlijke social media is er een toename in vertrouwen en gevoel van veiligheid te zien, maar het blijft op een laag niveau. Het gevoel van onveiligheid is relatief groot bij Facebook en Twitter. Dit heeft ook gevolgen: Twitter kent een hoog aandeel gebruikers dat door gebrek aan vertrouwen/veiligheid is gestopt en Facebook scoort het hoogst in minder gebruik.

Zowel voor vertrouwen in de content als de mate waarin gebruik als veilig wordt ervaren is TikTok de hekkensluiter. Ondanks dit gebrek aan vertrouwen heeft TikTok met gemiddeld ruim 4,5 uur per week wel de langste gebruiksduur van de socials. Van alle mediavormen heeft Spotify met 360 minuten per week de langste gebruiksduur.

Nieuwkomer BeReal wordt door 4% van de Nederlanders gebruikt, maar van de 13-17-jarigen gebruikt een op de vijf al BeReal. Ook Snapchat, Instagram en TikTok worden meer gebuikt door 13-17-jarigen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?