Trendverkenning: veranderende behoeften door coronacrisis

Door Jan Roekens | 08-07-2020

NPO Innovatie signaleert 12 veranderende behoeften in tijden van corona. Met dit trendonderzoek wil NPO Innovatie meer grip te krijgen op de toekomst. De maatschappelijke trends kunnen inzichten geven, helpen keuzes maken en inspiratie bieden voor nieuwe oplossingen.


Door de komst van het coronavirus worden verschuivingen in behoeften versneld of vertraagd. In deze trendverkenning wordt beschreven welke maatschappelijke trends op dit moment sterk naar voren komen. 

Het doel van de verkenning is om houvast te bieden bij het ontwikkelen van nieuwe diensten, content, campagnes en innovaties en nieuwe functionaliteiten bij bestaande diensten, zodat deze aansluiten bij de dominanter geworden behoeften. De veranderingen zijn nog gaande, en het einde is nog niet in zicht. Deze trendverkenning is dan ook geen eindpunt, maar een startpunt.

Het coronavirus heeft onze samenleving lam gelegd. We moesten wennen. We moesten wachten op antwoorden. We moesten omgaan met teleurstelling. We moesten improviseren. We werden geforceerd om af te wijken van routines en te komen met creatieve oplossingen. Daarbij heeft de technologie ons kansen geboden die we niet zomaar loslaten.

NPO Innovatie heeft dit moment aangegrepen om door middel van trendonderzoek meer grip te krijgen op de toekomst. We hopen dat de trends je inzichten geven, helpen keuzes te maken en inspiratie bieden voor nieuwe oplossingen.

Download het trendrapport op de website van NPO

Bron: NPO, juli 2020

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?