TV-bestedingen e-commerce naar record

Door Redactie Daily Data Bytes | 24-02-2022

In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen maakte Screenforce een overzicht van de investeringen van e-commerce op TV. Daaruit blijkt dat corona ook in 2021 een aanjager is geweest. E-commerce-bedrijven hebben in 2021 in totaal bruto € 602 miljoen uitgegeven aan TV-reclame, een stijging van 16% in vergelijking met 2020.

De vijf grootste e-commercebranches in bruto TV-bestedingen zijn: warenhuizen/mode, streaming videoplatforms (Netflix, Amazon, Disney+, etc.), woninginrichting en elektronische apparaten. Onder warenhuizen vallen onder andere (in volgorde): Bol.com, Wehkamp, Slajeslag.nl/Actievandaag.nl, Amazon en Koopjedeal.nl. Op zes staan online kansspelen. Op de zevende plaats staan vergelijkingssite, met onder meer HoyHoy, Independer, Kieskeurig, Pricewise, Prijsvergelijken en Scoupz.
Daarnaast zijn er meer dan vijftig bedrijven die allerlei producten en diensten aanbieden, zoals bijvoorbeeld wijn, feestartikelen, kunst, deursloten, waterontharders, speurtochten, etc.

Bol.com grootste adverteerder

De grootste e-commerce TV-adverteerder in 2021 is Bol.com, met bruto € 47 miljoen aan TV-reclame; een groei van € 19,4 miljoen, oftewel 70% ten opzichte van 2020. Vorig jaar was Vinted nog de grootste. Dat staat nu op de tweede plaats. De rest van de top 5 wordt gevormd door achtereenvolgens Coolblue, Disney+ en Amazon Prime.

Mediatypen

De bruto mediabestedingen door e-commerce bedrijven over alle media zijn in zes jaar tijd met 28% gestegen van € 902 miljoen in 2016 naar € 1.158 miljoen in 2021. Achtereenvolgens zijn TV, dagbladen en internet de belangrijkste mediatypen voor e-commerce-bedrijven. Het marktaandeel van TV binnen de bruto Nielsen-mediabestedingen van e-commerce is in vijf jaar tijd gestegen van 43% naar 52%. Dat gaat met name ten koste van het marktaandeel van dagbladen. Dat is gedaald van 25% in 2016 naar 15% in 2021.

Auteur: Redactie Daily Data Bytes, Hoofdredacteur Jan Roekens.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?