TV-reclame maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Door Jan Roekens | 31-08-2023

 

De TV-reclamemarkt maakte in de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en kwam uit op € 441 miljoen, een daling van 4,3%. De spotbestedingen daalden ook en komen uit op € 389 miljoen, de non-spotbestedingen stegen met 10%. De kijktijd daalde met 6% en komt uit op 175 minuten per dag. Dat zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2023 van Screenforce.

De TV-reclamemarkt kwam in de eerste helft van 2023 uit op € 441 miljoen aan investeringen in spot- en non-spot campagnes. Na de enorme groei in de eerste helft van 2021 (+32%) en 2022 (+13%) laat de eerste helft van dit jaar een ander beeld zien: de TV-reclamemarkt daalde met 4,3%. Hierdoor is de prognose voor heel 2023 bijgesteld naar een verwachte krimp van de markt tussen 4% en 6%. Opvallend gegeven is dat de daling van de bestedingen volledig voor rekening komt van de TV-platforms. De bestedingen op online video platforms stegen fors in de eerste helft van dit jaar.

Spot en non-spot

De spotreclamemarkt is in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op € 389 miljoen. Het recordniveau van de eerste helft van 2022 is dit jaar niet geëvenaard. De bestedingen in spot-advertising zijn hierdoor 6% lager uitgekomen. Deze daling zat vooral in het tweede kwartaal.
De non-spotbestedingen zijn in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op €51 miljoen en laten een groei zien van liefst 10,3% ten opzichte van 2022. Belangrijke drivers voor de groei zijn de toenemende populariteit van billboard advertising en het succes van een aantal grotere TV-formats.

TV-schermtijd daalt

De kijktijd daalde de eerste helft van 2023 met 6% en kwam uit op 175 minuten per dag. Dit is echter een kleinere daling dan in de eerste helft van 2022 (12%) en dat is opmerkelijk omdat er in de eerste helft van dit jaar geen Olympische Winterspelen en een aantal grote entertainmentprogramma’s waren.

Retail grootste TV-branche

Retailers vormen de grootste TV-branche en komen dan ook vaak terug in de TV Spot top 25 adverteerders. Met 8 van de 25 noteringen zijn zij goed voor een totale besteding van € 213 miljoen (39%) binnen deze top 25.

Opnieuw is Procter & Gamble de grootste adverteerder, die bovendien ook een groei liet zien (+5%). Waar veel fastmovers het voorzichtiger aan gedaan hebben in de eerste helft heeft Procter & Gamble juist anticyclisch geadverteerd om zo haar positie ten opzichte van haar concurrenten te vergroten.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?