Twee derde Nederlanders maakt zich zorgen over kunstmatige intelligentie

Door Jan Roekens | 30-05-2023

Ondanks dat 68% van de Nederlanders neutraal of positief tegenover kunstmatige intelligentie staat, maken mensen zich ook zorgen. Zo zegt 63% van de bevolking zich druk te maken over het verlies van menselijke controle in het nemen van belangrijke beslissingen. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce.

Specifiek verlies van menselijke controle bij belangrijke beslissingen – als gevolg van kunstmatige intelligentie – mag dan de boventoon voeren in het onderzoek, ook maakt 57% van de ondervraagden zich zorgen over het verminderen van menselijke interactie in combinatie met de toename van sociale isolatie. Daarnaast zegt 55% bang te zijn dat AI verkeerde of misleidende informatie geeft. Hier speelt een rol dat mensen het eng vinden dat AI systemen plat kan leggen en dat robots de macht van de mens overnemen.

Opvallend is verder dat jongeren tot 30 jaar ongeveer net zo negatief (31%) tegenover de ontwikkelingen rondom AI staan als de leeftijdsgroep 50-59-jarigen (33%). Het minst negatief zijn de 30-39-jarigen; in deze groep laat slechts 16% zich negatief uit over AI. Uiteindelijk zegt slechts 6% van de Nederlanders totaal geen zorgen te hebben om kunstmatige intelligentie.

Meer comfort en gemak

Ondanks alle zorgen ziet driekwart van de ondervraagden ook voordelen van AI. Nederlanders verwachten door AI meer comfort en gemak in het leven (48%). Denk hierbij aan slimme verlichting of slimme meters. Op de tweede plek staat het verbeteren van mobiliteit (45%), bijvoorbeeld door slimme navigatie die files en omleidingen omzeilt. Daarnaast zegt 42% dat AI leidt tot betere toegang tot informatie en kennis, met bijvoorbeeld het vertalen, herformuleren of samenvatten van teksten.

Banaal werk

Bijna de helft van de ondervraagden (47%) zeg dat AI ervoor zorgt dat ze efficiënter kunnen werken. Zo zeggen mensen dat AI tijd en ruimte vrijmaakt voor mensen om zich te richten op primaire werkprocessen zonder dat ze zich hoeven te richten op ‘banaal werk’. Daarnaast vindt ruim een kwart (26%) van de ondervraagden dat betere dienstverlening van bedrijven en instanties een groot voordeel is van AI.

Beter reguleren

Bijna twee derde (65%) van de Nederlanders zegt wel dat de inzet van kunstmatige intelligentie beter gereguleerd moet worden. Slechts 1 op de 7 Nederlanders zegt voldoende of volledig op de hoogte te zijn van de wet- en regelgeving rondom kunstmatige intelligentie

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?