Aankoopintentie en zoekintentie worden negatief beïnvloed door zogenaamde ‘grijze inhoud’, volgens een onderzoek van media-intelligencebureau Magna (IPG Mediabrands).
Maar wat is die grijze inhoud? Dat is inhoud die niet overeenkomst met merkwaarden.
Magna deed onderzoek onder zo’n 6000 reguliere YouTube-gebruikers in het VK, de VS en Australië. Daaruit bleek dat, terecht of onterecht, merken die reclame maken verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud van het medium waar hun advertenties verschijnen (met name videoadvertenties). Hoewel consumenten de neiging hebben om inhoud en merken met elkaar te associëren (bijvoorbeeld als het gaat om advertenties die tijdens video’s worden afgespeeld), dan is er nog wel verschil in hoe consument tegen de advertentie en de ‘omgeving’ aankijkt.
- Magna vond een verschil van negen procentpunten tussen advertenties in standaardinhoud en advertenties in grijze inhoud.
- Met grijze inhoud daalde de aankoopintentie zes punten, terwijl de zoekintentie vijf punten daalde.
- Advertenties van speelgoedbedrijven en financiële dienstverleners lopen meer risico om te worden gezien als verkeerd gepositioneerd, dan drank- of fastfood-merken.
- Gen Z en millennials reageerden vaker dan oudere leeftijdsgroepen op de waargenomen verkeerde ‘plaatsing’ van advertenties.
Bron: warc.com