Zorgen om gebrek menselijke verbinding door nieuwe technologieën

Door Jan Roekens | 24-08-2023

Ruim drie op de tien van de Nederlanders heeft er weinig vertrouwen in dat nieuwe technologie mensen samenbrengt. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok, in opdracht van T-Mobile. Desondanks vindt driekwart het wel noodzakelijk om technologische ontwikkelingen bij te houden om mee te komen in de samenleving.

Hoewel verreweg de grootste groep Nederlanders digitale vaardigheden essentieel acht in de hedendaagse samenleving, deelt niet iedereen het vertrouwen dat technologische ontwikkelingen ook voor meer verbinding tussen mensen zal zorgen. Een derde van de Nederlanders denkt dat technologische ontwikkeling menselijke verbinding in de weg staat. Jongere generaties zijn daarin optimistischer dan ouderen. 23% van GenZ en 25% van de millennials denkt dat nieuwe technologieën tot meer maatschappelijke verbinding kunnen leiden, terwijl slechts 12% van de babyboomers dat denkt.

Digitaal vaardig

Ondanks het feit dat driekwart van de ondervraagden het belang van het bijblijven met digitale vaardigheden onderschrijft, is lang niet iedereen zeker over eigen vaardigheden. Uit het onderzoek blijkt dat 68% zichzelf voldoende digitaal vaardig vindt, bijna één op de tien (7%) vindt dit niet. Babyboomers (10%) en Senioren (21%) hebben vaker niet het gevoel voldoende skills te bezitten.

Onderlegd

Dat Nederlanders technisch onderlegd zijn en veel waarde hechten aan connectiviteit blijkt ook uit het onderzoek. 97% van de Nederlanders heeft een mobiele telefoon, de televisie komt op de tweede plaats met 91%. Nederlanders zijn ook goed op de hoogte van nieuwere technologieën: de overgrote meerderheid heeft gehoord over glasvezel (85%) en 5G (80%), terwijl het daadwerkelijke gebruik van deze technologieën lager ligt (40% gebruikt glasvezel en 37% van de ondervraagden denkt gebruikt te maken van 5G).

Weinig gebruik chatbots

Andere technologieën waar ondervraagden al veel gebruik van maken zijn spraakgestuurde assistenten en biometrische authenticatie. Respondenten zijn het minst bekend met AI en chatbots, zoals ChatGPT. Voor AI-chatbots geldt dat de helft van het bestaan afweet, maar slechts 19% ze daadwerkelijk gebruikt. Slechts 7% maakt gebruik van augmented reality.

Communicatie met bedrijven

Terwijl de Nederlander graag gebruik maakt van digitale toepassingen, geldt dit niet voor alle Nederlanders met betrekking tot de communicatie met bedrijven. Net minder dan de helft (46%) vindt de toegenomen digitale communicatie bij bedrijven goed.

Irritaties

Binnen alle generaties stoort een meerderheid (7 op de 10) zich aan het mobiele gebruik van anderen. Het gebruik achter het stuur en luidruchtige telefoongesprekken in het openbaar leveren de meeste irritaties op. Een ruime meerderheid ziet duidelijke afspraken over gebruik van de mobiele telefoon in bioscopen en in het verkeer wel zitten, een redelijk deel (31%) ziet dit zitten voor restaurants. Babyboomers en senioren willen vaker een verbod op alle verschillende plekken dan de jongere generaties. 48% van de babyboomers en 61% van de senioren is voor een verbod in restaurants en cafés, terwijl slechts 10% van GenZ dit wil.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?