NIMA Marketing Now: Het Grote AI Congres
Op 2 juli organiseert NIMA Het Grote AI Congres over de rol en positie van kunstmatige intelligentie voor marketingstrategie. Het evenement vindt plaats bij Club ACE in Amsterdam. Sprekers zijn Jeroen de Bakker, Marc van Eck, Arne Mosselman, Antal de Waij en Martin van Kranenburg. D&IN-leden krijgen korting op de toegangsprijs. ▼ Kunstmatige intelligentie heeft de invulling van de marketingfunctie inmiddels…
Human8 versterkt innovatie met generatieve AI
Human8 lanceerde afgelopen week een nieuw programma voor generatieve AI-gedreven innovatie onder de naam Insight Reframing Canvas. Het programma integreert kunstmatige intelligentie in het gehele innovatieproces, van het in kaart brengen van innovatiemogelijkheden tot het optimaliseren van concepten. ▼ Human8 stelt dat het nieuwe aanbod drie belangrijke zaken in het innovatieproces aanpakt: een gebrek aan…
Efamro moodindicator – branche is positief
In het tweede kwartaal van dit jaar vroeg de Europese marktonderzoekorganisatie Efamro naar de verwachtingen over de branche en over de eigen organisatie. Er deden 14 landen mee, waaronder Nederland. Algemene tendens: de markt is positief. ▼ De eerste vraag die Efamro stelde was: als je kijkt naar de omzet in dit jaar, verwacht je…
D&IN Awards – Meike Nauta maakt AI die uitlegt wat hij doet
Meike Nauta (29) is genomineerd voor de Young Talent Award van het Data & Insights Network. Als senior data scientist en sinds kort ook manager business development bij Datacation is ze ook verantwoordelijk voor de visie van het bedrijf op AI. Komende donderdag wordt bekend wie de awards gaan winnen. Lees hier en hier ook…
Met de neus op de feiten – AI checkt nepnieuws
De hoeveelheid nepnieuws neemt toe. Nepnieuws is misleidend en vormt volgens de Europese Commissie een bedreiging voor de democratie. Het is daarom van belang om nepnieuws tegen te gaan. Zou AI hier misschien bij kunnen helpen? En zijn factchecks eigenlijk wel zo effectief als wordt gedacht? Emma Verheij schreef er haar bachelorthesis over en verwerkte haar…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Kantar lanceert AI Lab en benoemt Chief AI Scientist
Kantar lanceerde deze week Kantar AI Lab. De leiding is in handen van Chief AI Scientist Ashok Kalidas. Een eerste product, onder de naam KaiA, is ook deze week live gegaan. Kantar bracht de afgelopen jaren al AI-tools op de markt. Het nieuwe lab zal dienen als expertisecentrum voor de ontwikkeling van de AI-technologieën, -producten…
Opinieonderzoek, versneller van gratis bier of de diepere, genuanceerde waarheid?
Opinieonderzoek wordt nogal eens geassocieerd met populisme, en omgekeerd. Moed en visie van politici strekken niet verder dan de eerstvolgende opiniepeiling, is dan de strekking. Of: peilingen zorgen voor een u-vraagt-wij-draaien-democratie. Is dat terecht? En wat moeten we eraan doen? Peter Kanne van Ipsos I&O schreef er een blog over. Het is onmiskenbaar dat er…
Nederland op 1 bij verantwoorde ontwikkeling en toepassing AI
De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) meldt dat Nederland op de eerste plaats staat in de Global Index on Responsible AI. De index is gebaseerd op gegevens en evaluaties van 138 landen over de periode van 2023 tot 2024, en maakt gebruik van de grootste dataset die momenteel voor handen is omtrent verantwoorde AI-innovatie. De Global…
Engelse marktonderzoek-organisatie: ‘Politiek moet verantwoordelijker omspringen met onderzoek’
In de aanloop naar de algemene verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk op 4 juli heeft Jane Frost, chief executive van de Market Research Society (MRS), een brief geschreven aan alle grote politieke partijen om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid bij het doen (en gebruiken) van onderzoek. In de brief zegt Frost dat er klachten…
D&IN Awards – ‘Als Insights Professional moet je volhardend zijn’
Neeltje Martens (AS Watson), Hans Zijlstra (KLM) en Satyam Arora (Philips) zijn in de race voor de Data & Insights Award voor Insights Professional aan Bedrijfszijde. In aanloop naar de bekendmaking op 27 juni leggen ze elkaar een prangende vraag voor. En ze hebben advies voor jong talent. Hoe zorg je, bij een grote organisatie…
D&IN introduceert protocol grensoverschrijdend gedrag
Het Data & Insights Network (D&IN) heeft een protocol uitgebracht voor het herkennen, voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag binnen de branche. Het protocol is, volgens het D&IN, een belangrijke stap om een solide basis van vertrouwen en samenwerking te creëren binnen het netwerk. Het protocol bevat niet alleen een beschrijving van grensoverschrijdend gedrag en…
Integron Beleving Awards 2024 voor klant- en medewerkerbeleving
Twaalf organisaties ontvingen op 6 juni de Beleving Award 2024. Ze presteerden het afgelopen jaar het best op het gebied van klant- en medewerkerbeleving. De Awards werden – voor de 14de keer – uitgereikte door Integron. In totaal waren er 32 organisaties genomineerd in 12 categorieën. De nominaties en uiteindelijke winnaars kwamen voort uit bijna…