DNB draagt bij aan Nederlands taalmodel GPT-NL
DNB stelt publieke informatie ter beschikking voor de opbouw van een nieuw AI-taalmodel, GPT-NL. Het project is een initiatief van non-profitorganisaties TNO, NFI en SURF en biedt een alternatief op bestaande taalmodellen. Het model wordt ontwikkeld voor de Nederlandse taal en cultuur, op basis van kwalitatieve Nederlandse data die rechtmatig is verkregen. DNB is een…
NMO Online presenteert nieuwe fase op 8 mei
Op donderdag 8 mei a.s. introduceert NMO Online een nieuwe fase in het online bereiksonderzoek. Deze fase is een volgende stap in de ambitie om te komen tot één marktstandaard voor het meten en rapporteren van website- en appbezoek. ▼ De nieuwe fase houdt in dat er een uitbreiding plaatsvindt van de dataset van web-…
The Relevance Group breidt uit met de Nederlandse TDA Group
The Relevance Group (TRG) breidt haar netwerk verder uit met de mede in Nederland gevestigde TDA Group. Dat brengt het totaal aantal organisaties binnen TRG tot acht, waaronder ook Markteffect en digital agency Techonomy. ▼ Met de toevoeging van TDA Group wil The Relevance Group haar positie als leidend netwerk op het snijvlak van data,…
Wie is de baas over het Nederlandse internet?
Het voornemen van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) om delen van haar .nl-domeinbeheer over te hevelen naar de Web Services van techgigant Amazon, leidde tot een storm van kritiek. In het rapport Clouds Over the Netherlands van de Universiteit van Amsterdam wordt de invloed van Big Tech op publieke infrastructuur kritisch onder de loep…
Influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven
Om transparantie binnen influencermarketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Ook actueel omdat het Data & Insights Network op 22 mei a.s. een symposium organiseert over de waarde van influencers voor merken. ▼ De nieuwe versie van de certificering bevat…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Juryrapporten genomineerden Data & Insights Awards
Vorige week konden we bekendmaken wie er dit jaar genomineerd zijn voor de Data & Insights Network Awards 2025. Bij elke award hoort een jury en uiteraard een juryrapport waarin de speciale kwaliteiten van de genomineerden naar voren komen. We zetten de jury-oordelen allemaal op een rij. ▼ Genomineerd voor Data & Insights Bureau van…
Acht marktonderzoekers in VS aangeklaagd voor enquêtefraude
Het US Attorney’s Office voor het District of New Hampshire in Amerika heeft een aanklacht ingediend tegen acht medewerkers van marktonderzoekbureaus omdat zij enquêtefraude zouden hebben gepleegd. De acht, werkzaam bij onderzoeksbureaus Op4G, Slice en SNWare, zouden in de loop van een decennium ongeveer 10 miljoen dollar hebben gefactureerd voor valse data. De Amerikaanse koepel…
Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor gebruik algoritmes
Het Nederlandse bedrijfsleven vindt zichzelf onvoldoende ingericht voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Dat blijkt uit een enquête die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afnam onder 1600 bedrijven. Het merendeel van deze bedrijven weet niet helemaal zeker of ze algoritmes gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. En wanneer ze daarvoor algoritmes gebruiken, weet men vaak…
‘Super interessant zijn digitale neuzen, alleen is de ene neus de andere niet’
Als consultant ondersteunt Saskia Kamps (foto) organisaties bij de implementatie van sensorisch onderzoek. Ze is ook docent van de NIMA-Data & Insights Network-cursus Sensorisch Onderzoek A. Het niveau van het vakgebied in Nederland vindt zij hoog, alleen mogen met name soft skills meer aandacht krijgen. ▼ Haar eerste theorieles in het sensorisch onderzoek kreeg Saskia…
Symposium 2025: The Value of Influencers for Building Brands
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium – op 22 mei a.s. – gaan toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencermarketing. ▼ Van ROI tot AI…
Genomineerden Data & Insights Awards 2025 bekend
Ook dit jaar reikt het Data & Insights Network prijzen uit aan toonaangevende data & insights professionals en aan bureaus en bedrijven. De vakjury’s hebben voor elke award drie genomineerden voorgedragen. Bij Bureau van het jaar zijn dat Ipsos I&O, Markteffect en The Conversation Studio, en bij Data & Insights organisatie FrieslandCampina, Perfetti van Melle…
Rapportage NMO Luisteronderzoek uitgebreid met korte luistertrajecten
Met ingang van week 15 maken ook korte luistertrajecten van één en twee minuten onderdeel uit van de rapportage van de luistertijd in het NMO Luisteronderzoek. Het gaat dan om luistertrajecten die op basis van ‘encoding’ zijn gemeten. Deze aanpassing in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast op de weken 1 t/m 14 2025….

