Sensory Congress 2025 – The Sweet Spot: Call for Speakers & Sponsoring nu open!
De wereld van sensorisch onderzoek staat nooit stil. Technologieën worden geavanceerder, methodologieën evolueren, en de impact op consumentengedrag en productontwikkeling is groter dan ooit. Dat maakt Sensory Congress 2025 ‘The Sweet Spot – Where Sensory Science Meets Practice’ dé plek kennis te delen en de brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Noteer alvast: 4 november 2025. ▼…
Nieuw managementteam ESSENSOR &smaakonderzoek.nl
ESSENSOR & smaakonderzoek.nl, de marktleider in sensorisch onderzoek, heeft een nieuw Managementteam aangesteld. Daarin zitten Boudien van der Werf, Annelaura Schaap en Alard Verhoef. Beide eigenaren, Wim Vaessen en Jan Willem Steunenberg, blijven wel betrokken bij de bedrijven. ▼ Het nieuwe managementteam wordt geleid door Boudien van der Werf (WUR – Nutrition & Health: Sensory…
MIE’25 – For every woman in you – de herpositionering van Hunkemöller
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s. in Amersfoort, georganiseerd door het Data & Insights Network, laten Astrid Westerveld van Hunkemöller en Marije Bakker van Ruigrok zien hoe onderzoek bijdraagt aan de herpositionering van Hunkemöller. ‘Data en AI bieden waardevolle inzichten, maar niets vervangt direct klantcontact.’ ▼ Hoe weet je of…
Datakwaliteit op de tocht – roep om maatregelen neemt toe
De kwaliteit van data in marktonderzoek is een hot topic. Liam Kay-McClean van Research Live geeft de standpunten weer die tijdens rondetafelgesprek in Londen werden gedeeld over de problemen, én mogelijke oplossingen. ‘Kun je onderzoeksfraude brandmerken als een misdrijf?’ ▼ Tijdens een door Research Live vorige maand georganiseerd rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van onderzoeksbureaus kwamen gedachten,…
AI denkt in de toekomst misschien dierlijker
Voor hun experimenten met kunstmatige intelligentie lieten Dr. Steffen Werner en Dr. Michael Coughlan van Wageningen Universiteit zich inspireren door de manier waarop dieren denken. Hun inzichten kunnen helpen om neurale netwerken te ontwikkelen die stabieler, efficiënter en veelzijdiger zijn. ▼ ‘Hoewel kunstmatige intelligentie indrukwekkende prestaties levert, ontwikkelen de grote modellen zich niet meer met…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MIE’25 – ‘Smart agents maken de EU AI Act toegankelijk’
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s. in Amersfoort, georganiseerd door het Data & Insights Network, is een van de sprekers Alex Dowdalls (foto), oprichter en partner bij AXVECO BV. Onderwerp? Smart agents! En dan vooral de toepassing in de praktijk. ▼ De presentatie van Alex Dowdalls draagt als titel ‘Transforming…
‘Data geeft niet alleen antwoorden, het opent ook deuren naar nieuwe mogelijkheden’
Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen D&IN-leden zelf hun verhaal. Deze keer Luc Claassen (foto), managing partner van de Data Consulting Group. ‘De verschuiving die D&IN heeft gemaakt van traditioneel…
MIE’25 – ‘The dark side of data & AI’
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s., georganiseerd door het Data & Insights Network, is een van de sprekers Jaspar Roos (foto onder), CEO van Limpid & Co. Hij praat je bij over ‘The Dark Side of Data & AI: Why Your Analytics Team Has Trust Issues’. Hij deelt een onderzoek…
Waarom GPT-modellen niet denken zoals wij
AI kan steeds beter complexe problemen oplossen, maar hoe goed begrijpt een AI-model eigenlijk de logica achter zijn eigen antwoorden? Onderzoek testte het vermogen om patronen en verbanden te herkennen en toe te passen op nieuwe situaties. GPT-modellen schieten tekort als de problemen worden aangepast, wat belangrijke zwakheden in hun redeneercapaciteiten blootlegt. ▼ Analogisch redeneren…
Nieuwe voorzitter en leden ESOMAR Council
ESOMAR kondigt de benoeming aan van een nieuwe voorzitter, Anne-Sophie Damelincourt, die de komende drie jaar de ESOMAR Council leidt, van 2025 tot 2028. Zij volgt Ray Poynter op die hiermee zijn termijn van twee jaar afsluit. Ook zijn er nieuwe leden in de Council benoemd. Anne-Sophie Damelincourt is Director of Development bij Strategir in…
Gen Z versus Gen Alpha – ontdek de verschillen
Gen Z en Gen Alpha zijn twee invloedrijke generaties. Hoewel ze nog jong zijn, maken de culturele, technologische en maatschappelijke verschuivingen waarmee ze zijn opgegroeid hen anders dan anderen. Maar ze verschillen ook onderling. Georgie Walsh, Content Marketing Manager, probeert de kloof te overbruggen. ▼ Eerst nog even de basics: Gen Z, geboren tussen 1997…
MIE’25 – ‘AI is rewriting the rulebook’
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s., georganiseerd door het Data & Insights Network, is een van de sprekers Carl Rohde. Zijn bijdrage heeft als titel ‘Generative AI: trends and soft spots in society’. Hij maakt een verhaal over het onderwerp en stelt daarin ook nog wat vragen. Zoals: ‘What do…