De semiotiek van een cultuurstrijd – jonge garde houdt saaie boomers een drankje voor
De reclamecampagne ‘Boost your boomer’ zet oud tegenover jong. En jong heeft de macht en de kracht om die suffe boomer weer wat pit en energie te geven. Dat doen ze met BOOOMer Energy Drink. Ank van Ophoven (foto), Strategic Adviser bij Haystack Consulting, zag de campagne, en voelde zich niet aangesproken. Maar wel rafelt…
‘Datagedreven persona’s helpen je rationele keuzes te maken’
De klantreis optimaliseren, dat is voor bedrijven al jaren een uitdaging. Sjoerd Wallinga, expert in digitale klantbeleving & conversie, helpt deze customer journeys inzichtelijk te maken. Daarin speelt AI een steeds grotere rol. Op 7 april geeft hij vanuit het Data & Insights Network over datagedreven persona’s en customer journeys. ‘AI genereert de klantreis, persona’s…
AI onnauwkeurig bij vragen over nieuws
Onderzoek van de BBC heeft ‘significante problemen’ aan het licht gebracht in de helft van de AI-antwoorden op vragen over het nieuws. Er bleek nogal wat onnauwkeurigheid en partijdigheid in te zitten, en vaak een verkeerde weergave van bronmateriaal. ▼ In het onderzoek gaven BBC-onderzoekers vier AI-tools: OpenAI’s ChatGPT, Copilot van Microsoft, Gemini van Google…
Digitale taaltechnologieën (nog) beter maken
De UvA-nieuwssite gaat regelmatig in gesprek met wetenschappers over hun werk. In een serie over de faculteit FNWI vragen ze onderzoekers welke rol technologie daar speelt. Zo spraken zij met Raquel Fernández (foto), hoogleraar Computationele Taalkunde & Dialoogsystemen. Zij ontwikkelt computermodellen om taal beter te integreren in de digitale wereld. ▼ Het eerste gesprek tussen…
Transparante informatie over online privacy en data delen loont
Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten. ▼ Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Gouden standaard voor datakwaliteit nodig
Marktonderzoek heeft te maken met problemen rond datakwaliteit, maar Bob Fawson, CEO van Data Quality Co-Op, stelt een aanpak voor die de sector vooruit moet helpen. Is het tijd voor een gouden standaard voor first-party dataverzameling? ▼ De marktonderzoekindustrie worstelt al geruime tijd met de erosie van datakwaliteit. Dit probleem, zoals JD Deitch verwoordt in…
Vierde ‘Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland’
De Autoriteit Persoonsgegevens publiceerde kortgeleden de Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland (RAN), dat ingaat op risico’s bij de inzet van AI en algoritmes. In de vierde editie van de rapportage komen overkoepelende ontwikkelingen, grondrechten en publieke waarden, beleid en regelgeving, AI-chatbotapps en AI-geletterdheid aan bod. ▼ De drempel om AI te gebruiken wordt steeds lager,…
Register voor functionarissen voor gegevensbescherming in voorbereiding
Om de positie van de functionaris voor gegevensbescherming (FG) te versterken en de kwaliteit te borgen, wordt momenteel gewerkt aan een kwaliteitsregister voor en door FG’s. Alle inspanningen zijn erop gericht om in de loop van 2025 te komen tot de daadwerkelijke oprichting van het Nederlands (voorheen Nationaal) Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG). ▼…
Markteffect versterkt directieteam
Markteffect, onderdeel van The Relevance Group, heeft per 1 februari veranderingen doorgevoerd in het directieteam. Verder is Markteffect Platinum Partner van MIE’25, op 18 en 19 maart in Amersfoort, waar het ook presentaties verzorgt. ▼ Nieuwe rol voor oprichter Hesam Fahimi Hesam Fahimi, (mede-)oprichter en voormalig CEO van Markteffect, krijgt een nieuwe positie binnen de…
MIE’25 – ‘AI isn’t the future, it’s now’
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s., georganiseerd door het Data & Insights Network, is een van de sprekers Luis Agudelo (foto onder), Principal Data Architect bij DataPebbles. Zijn bijdrage gaat over ‘how tailored AI solutions optimize efficiency, drive smarter decisions, and create real impact—because AI isn’t the future, it’s now.’…
Norstat breidt uit naar België
Norstat is nu ook in België gevestigd en het heeft Romain Barbet aangesteld als managing director bij Norstat Frankrijk en België. Norstat zegt dat uitbreiding naar België een logische stap is na recente lanceringen in Frankrijk en Nederland, en ook in overeenstemming was met de Europese groeistrategie. ▼ Romain Barbet zal worden belast met het…
Hoe blijf je als verzekeraar relevant voor Gen Z?
Generation Z, geboren tussen 1997 en 2012, groeit op in een tijdperk van snelle technologische vooruitgang, klimaatbewustzijn en veranderende levensstijlen én ze zijn van kinds af aan verbonden met technologie. Onderzoek van Haystack Consulting op basis van een virtual audience wil inzichten geven aan verzekeraars. ‘Het is een generatie die graag vergelijkt en kritisch kiest.’…