Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

GfK verkoopt consumentenpanel aan YouGov

GfK gaat zijn European Consumer Panel verkopen, als onderdeel van de voorwaarden voor fusie met NielsenIQ (NIQ). De verkoop volgt op de goedkeuring die de Europese Commissie gaf aan de fusie, mits GfK het panel aan een onafhankelijk derde partij zou afstoten. Die partij is YouGov. Lars Noordmark, interim CEO en CFO van GfK, licht...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Human8 introduceert AI-onderzoeksassistent

Human8 heeft een AI-prompt-trainingsprogramma voor werknemers aangekondigd, met ondersteuning van een zelf ontwikkelde Square AI-onderzoeksassistent. Onder leiding van Chief Platform Officer, Annelies Verhaeghe, omarmt het internationale bureau op die manier de AI-revolutie. OpenAI-systemen zijn ontworpen om continu gegevens te verzamelen om te leren en zich te verbeteren, wat uiteraard bezorgdheid wekt over de eigendom van...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

NMO Summer update – webinar op 20 juli

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is op volop bezig met de nieuwe standaarden op het gebied van mediabereiksonderzoek. In een webinar – de NMO Summeer Update – op donderdag 20 juli 2023 komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het lees-, luister-, kijk-, online- en crossmediaal bereiksonderzoek voorbij. Onderzoekers Inken Oestman en Yvette van...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Norstat opent nieuw Nederlands hoofdkantoor in Amsterdam

Norstat opende afgelopen week haar nieuwe Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het kantoor, gevestigd op het voormalige Stork-terrein in Oostenburg, biedt plek aan het gehele Norstatteam in Nederland van zo’n 35 medewerkers. Ook heeft het nieuwe pand een state-of-the-art onderzoeksruimte plus een aparte ruimte voor de afhandeling van inhome user tests. Met het starten van de...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Hoe meet je emoties die consumentengedrag beïnvloeden?

De emoties - of het gevoel - dat marketing of branding (onbewust) opwekt, is bepalend voor consumentengedrag. De drijvende kracht achter onze beslissingen zijn onze emoties en niet onze ratio. Dat alles is het onderwerp van een gratis webinar van Neurensics op 3 augustus a.s. Het is belangrijk om te meten welke emoties een merk...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Europese Commissie keurt fusie van NIQ en GfK goed

NielsenIQ (NIQ) en GfK hebben toestemming gekregen van de Europese Commissie om te fuseren, op voorwaarde dat de consumerpanel-activiteiten van GfK worden afgestoten naar een onafhankelijke derde partij. Voorwaarden van de deal, die naar verwachting zeer binnenkort wordt afgerond, zijn niet bekendgemaakt. De deal werd afgelopen juli aangekondigd, met als doel NIQ's cloud-based Connect platform-...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

‘Het draait niet om algoritmen maar om mensen’

Michalis A. Michael (foto) is CEO van DMR, een pionierend techbedrijf gespecialiseerd in AI-gedreven cx, insights en analytics. Hij begrijpt de angst voor kunstmatige intelligentie maar zegt ook dat de ene AI de andere niet is. Als CEO van het Londense DMR werkt Michalis A. Michael al jaren met kunstmatige intelligentie. Een van DMR’s diensten...
Actueel | 06 juli 2023
06 juli 2023

Influencers – waarom wel, wanneer niet

Ben je benieuwd hoe je influencers effectief kunt inzetten in campagnes? In een SWOCC-blog gaat Annemarie Nanne er dieper op in, naar aanleiding van de SWOCC-publicatie Influencing for the better, die op 13 juli verschijnt en waaromheen een bijeenkomst is georganiseerd. De afgelopen jaren zijn influencers een belangrijk onderdeel geworden van de marketingmix. In 2022...
Actueel | 06 juli 2023
06 juli 2023

2023 YES Pitch Award Finalists

The Young ESOMAR Society (YES!) Award is a global competition designed to both engage young professionals (30 and under) and shine a spotlight on the valuable perspective a new generation of researchers is bringing to the table. Each year between five to ten finalists are selected to pitch their idea in 60 seconds to the...
Actueel | 06 juli 2023
06 juli 2023

Generatie Alpha wil geen tijd meer verspillen

We leggen vaak veel nadruk op de populairste generatie - Gen Z. Hun betekenis en invloed is onmiskenbaar, maar laten we alvast de ogen goed openhouden voor de volgende generatie - Generation Alpha. Lu Hussain schreef voor GWI een artikel over een generatie die een andere inhoud geeft aan trends. De eerste groep die we...
Actueel | 06 juli 2023
06 juli 2023

Echte AI zegt de waarheid (en verzint niets zelf)

Artificiële intelligentie is begonnen aan een opmars die voorlopig niet is te stuiten. Maar speelt AI ook een succesvolle rol binnen bedrijven en organisaties? Dat hangt af van het vertrouwen van de medewerkers, betoogt Olaf Lenzmann (chief innovation en product officer bij Market Logic Software) op research-live. Uit een IBM-enquête van 2022 blijkt dat 84%...
Actueel | 04 juli 2023
04 juli 2023

IQVIA Wins ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ Award

IQVIA announced that it has been selected as winner of the ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ award in the sixth annual AI Breakthrough Awards, a leading market intelligence organization that recognizes the top companies, technologies and products in the global Artificial Intelligence market today. IQVIA was recognized for its AI software, including natural language processing...

Ook de laatste bytes ontvangen?