WPP overweegt verkoop minderheidsbelang Kantar
WPP onderzoekt een mogelijke verkoop van zijn resterende belang in Kantar. Dat zeggen bronnen die worden geciteerd door Bloomberg. WPP bezit 40% van de aandelen van Kantar. De rest van de aandelen werd in 2019 verkocht aan Bain Capital. WPP overlegt met adviseurs over de bestemming van de mogelijke verkoop van aandelen. Het bedrijf, zo…
‘AI geeft kwalitatief onderzoek geen diep inzicht’
Bijna elke week verschijnt er een nieuw bedrijf dat beweert ‘qual at scale’ of ‘robust qual’ te leveren, waarbij AI wordt gebruikt om ‘inzichten te leveren uit duizenden een-op-een-kwalitatieve interviews, gemodereerd door een AI-onderzoeker’. Deze claims kloppen niet, zegt Jack Wilson, Innovation Lead bij 2CV. AI faciliteert enquêtes, geen diepte-interviews, vindt Wilson. Met AI kun…
Mastering Marketing Mix Modelling: Incorporating brand KPI’s and longterm effectiveness
Duik in de kern van Marketing Mix Modelling en ontdek hoe merk KPI’s en langdurige effectiviteit gekoppeld kunnen worden. Laat machine learning je merkstrategie naar nieuwe hoogtes stuwen. Kom alles te weten in een gratis webinar dat het Data & Insights Network a.s. donderdag organiseert. Meld je snel aan! Marijke Wiersma, managing partner van Annalect,…
‘NMO Online’ nieuwe standaard voor online bereikcijfers
NMO heeft een nieuwe standaard voor online bereikcijfers gelanceerd: ‘NMO Online’. De standaard wil inzicht geven in het gebruik en het bereik van websites en apps, en – op termijn – ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op alle devices. Met de…
Vijf voorspellingen over AI in 2024
De toekomst van marktonderzoek ligt op ramkoers met GenAI, zegt Steven Millman van Dynata. Hij ziet een sector die ploetert en leert van fouten rond het gebruik van AI. Wie er gaat winnen? ‘2024 wordt een jaar waarin de status quo eraan gaat, nieuwe risico’s opdoemen en prestaties en verbeeldingskracht hand in hand gaan.’ Steve…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
YouGov neemt CPS GfK over
Consumentenonderzoeksbureau YouGov heeft de consumer panel services-activiteiten van GfK (CPS GfK) overgenomen. CPS GfK verzamelt aankoopgegevens van huishoudens in Europa. De deal past in YouGov’s langetermijngroeistrategie. Het bureau wil de aanwezigheid in de FMCG-sector vergroten. De overname breidt het aanbod van YouGov in de Europese FMCG- en retailsectoren uit. CPS GfK brengt panels uit 18…
Is Gen Z echt anders? – deel 1
Gen Z kun je kenmerken als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker verbonden aan Youngworks, schreef er een drieluik over. Vandaag deel 1 – over ontwikkeling, de tijdgeest en Gen Z als seismograaf van de samenleving. Naast alle…
Trendrapport 2023: bijna 7% meer omzet in de onderzoeksbranche
We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen de aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%. Leggen…
Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden
Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…
SWOCC presenteert Purpose Oriëntatie
Communicatiespecialisten Esther Overmars en Amber Kouwen deden voor SWOCC onderzoek naar purpose-oriëntatie aan de hand van een literatuuronderzoek en diepte-interviews met 12 experts. De publicatie op basis van het onderzoek wordt op 16 januari gepresenteerd in de Doelenzaal (Universiteitsbibliotheek UvA, Amsterdam). ‘Purpose’ maakte het afgelopen decennium een opvallende opmars in marketing. De laatste jaren klinkt…
Markteffect gaat joint venture aan met The Relevance Group
De Markteffect Research Group (die bestaat uit Markteffect en Direct Research) gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. Dat past volgens de groep binnen de ambitie om de dienstverlening uit te breiden door meer gebruik te maken van data-science, marketingtechnologie en AI. Markteffectdirecteur Hesam Fahimi zegt over de joint venture: ‘Zo…
Ipsos Nederland en I&O gaan samen
Om volop in te kunnen spelen op ontwikkelingen, zowel in de publieke als private sector, neemt Ipsos Nederland I&O Research over. Gisteren kondigden de twee bureaus aan in Nederland vanaf nu verder te gaan onder de naam Ipsos I&O. Sinds de oprichting in 1996 heeft I&O Research sterke relaties opgebouwd met opdrachtgevers op alle niveaus…