Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

‘AI integreren zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van onderzoek’

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Tim van der Gouwe van User Sense. ‘Ik werd lid omdat ik graag op de hoogte wil blijven…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing

In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Arjen Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper (foto) aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven voor de overdracht aan Pomper. ▼ Met de…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven al een steeds intensievere samenwerking.  ▼ Markteffect werd opgericht in 2007 en groeit sindsdien gestaag. In 2019 werd DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. ‘Het is een…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

‘Ons vakgebied moet mee in de dataficatie van de wereld’

Marketing Impact met Data en AI is een strategisch marketingprogramma dat marketeers helpt in hun noodzakelijke stappen naar databedreven én -gedreven werken. Kerndocent en programmadirecteur Jaap Wieringa vertelt waarom dit cruciaal is. ▼ Marketing Impact met Data en AI is een unieke samenwerking van University of Groningen Business School (UGBS), Nima, DDMA en D&IN. Het programma…

Actueel | 19 november 2024
19 november 2024

Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel

Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf.  ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Laat synthetische data samengaan met psychografische algoritmen

Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’ ▼ Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen?…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data

Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap. ▼ De snelle opkomst van…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

‘SMART kan jonge insightsprofessionals enorm helpen bij de start van hun carrière’

SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. Het is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Mieke van Bergen (foto), research expert bij Markteffect, vertelt hoe en waarom zij bestuurslid werd, en wat er zo mooi is…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Primera, NS International en KLM winnen DDMA Experimentation Heroes 2024

DDMA maakte afgelopen week bekend welke organisaties tot DDMA Experimentation Heroes 2024 zijn uitgeroepen. Primera, NS International, KLM en Mepal gaan met de winst naar huis, in respectievelijk de categorieën Conversie, Experimentation Culture en Beyond Web. ▼ Volgens de jury viel Primera’s case op door zijn klantgerichte aanpak, grondig gebruikersonderzoek, sterke samenwerking en robuuste datavalidatie,…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Eindadvies toezicht op AI

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Persoonsgegevens hebben op 7 november  het eindadvies ‘Toezicht op AI’ gepresenteerd. In dit advies wordt beschreven hoe met een geïntegreerde aanpak effectief toezicht gehouden kan worden op het gebruik van AI. ▼ Samenwerking, coördinatie en het optimaal benutten van expertise op gebied van grondrechten en veiligheid. Die elementen vormen de…

Ook de laatste bytes ontvangen?