Onderzoek | 07 november 2023
07 november 2023

Ondernemers bezorgd over stabiliteit en betrouwbaarheid politiek

De overgrote meerderheid van de ondernemers is zeer bezorgd over de Nederlandse politiek. Driekwart is niet tevreden over de betrouwbaarheid en de stabiliteit van het bestuur. Ze zien polarisatie, versnippering van de politiek, het vergroten van het vertrouwen in de overheid en een langetermijnvisie daarbij als de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit onderzoek onder ondernemers…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Nieuw licht op de context voor impact campagnes

Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…

Onderzoek | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media

In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Nederlanders positief over houten nieuwbouw

CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…

Onderzoek | 19 oktober 2023
19 oktober 2023

Kwart medewerkers binnen een jaar weg

Van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt 26% al binnen 12 maanden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube, uitgevoerd door Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction. De voornaamste reden om zo snel je baan op te zeggen, is dat de functie-inhoud niet aansluit bij de verwachtingen (40%). Ook het…

Onderzoek | 19 oktober 2023
19 oktober 2023

Marketingmanagers optimistisch en vol vertrouwen over analytics en insights

Ondanks de soms sombere voorspellingen kijken marketingmanagers positief naar de toekomst. En ze vinden analytics en insights belangrijker dan ooit voor het verbeteren van marketingcampagnes. Dat blijkt uit het nieuwe GfK CMO Outlook Report. Daarin ook een blik op AI en realtime-inzichten. Het rapport laat ook een enorme kloof zien tussen de verwachtingen van marketeers…

Onderzoek | 17 oktober 2023
17 oktober 2023

Helft werkenden heeft mentale gezondheidsklachten

Van alle werkende Nederlanders presteert liefst 49% weleens minder goed op het werk vanwege mentale gezondheidsklachten. Dat blijkt uit onderzoek van Bowers & Jackling, uitgevoerd door PanelWizard. Hoewel mentale gezondheid een veelbesproken thema is, vindt de helft van de ondervraagden het ongemakkelijk om erover te praten met de werkgever. Met name jongeren tot 30 jaar…

Onderzoek | 17 oktober 2023
17 oktober 2023

Banken en elektronicabedrijven langs de MVO-ladder

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is uitgegroeid tot een krachtig instrument voor Nederlandse bedrijven om niet alleen een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en het milieu, maar ook om hun merkimago te versterken en klantloyaliteit te bevorderen. DVJ Insights deed in de Europese CSR Brand Growth-studie onderzoek onder consumenten en marketeers over o.a. banken…

Onderzoek | 12 oktober 2023
12 oktober 2023

Kun je een merk bouwen met alleen maar digitale advertenties?

Digitale advertentiekanalen hebben voor de korte en lange termijn een aanzienlijke impact op merken, volgens onderzoek van Meta. Nu meer consumenten hun mediaconsumptie verschuiven naar digitale kanalen, is het belangrijk te weten hoe digitale advertenties ROI kunnen genereren. En dat is toch het doel van de meeste merken en bedrijven. In Spotlight on Drivers of…

Onderzoek | 10 oktober 2023
10 oktober 2023

Zorgen over greenwashing

Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…

Ook de laatste bytes ontvangen?