Volgens het jaarlijkse marketingrapport 2022 van Nielsen zijn de topprioriteiten van marketeers dit jaar het vergroten van de naamsbekendheid, verbreden van onderzoek, ontwikkelen van gepersonaliseerde strategieën en merken ‘purpose’ geven.
Merkbekendheid is het belangrijkste doel van marketeers, waarbij ze een scala aan kanalen moeten gebruiken om een breed publiek te bereiken. Bijna twee derde (64%) van de respondenten zegt dat sociale media het effectiefste betaalde kanaal zijn, waarbij de uitgaven vooral bij TikTok en Instagram terechtkomen.
De toegenomen mediafragmentatie versterkt de behoefte aan mediabreed onderzoek, maar marketeers zijn nog niet erg overtuigd van de goede werking.
Data zijn de sleutel tot gepersonaliseerde marketingstrategieën, maar een derde (36%) van de marketeers meldt dat toegang tot data, ook de persoonlijke data (!) en het achterhalen van bruikbare inzichten erg moeilijk zijn. De groei van connected TV (CTV) maakt de uitdagingen alleen maar groter.
Meer nadruk op ‘purpose’ van merken, kan marketeers helpen om beter contact te maken met consumenten. Meer dan de helft van de Amerikaanse consumenten koopt merken die aansluiten bij de zaken waar ze zelf om geven. Tegelijkertijd is 55% er niet van overtuigd dat merken bijdragen aan verandering.
Hoewel 69% van de marketeers gelooft dat first-party data essentieel zijn voor hun strategie en campagnes, en 72% van de marketeers gelooft dat ze waardevolle data opleveren, heeft slechts 26% van de wereldwijde marketeers volledig vertrouwen in gegevens over de doelgroep.
Bron: warc.com