Nielsen Holdings ontslaat 3500 werknemers, vertrekt uit kleinere markten, en staakt alle niet-kernactiviteiten. De maatregelen passen in een kostenbesparend herstructureringsplan.
Het nieuws valt samen met de negatieve cijfers van het tweede kwartaal. Nielsen rapporteerde een omzetdaling van 8,1%; $1,49 miljard tegenover $1,63 miljard een jaar eerder. De herstructureringskosten voor dit jaar vallen hoger uit dan gepland: $150 á $170 miljoen in plaats van de eerder geschatte $120 á $140 miljoen. Ongeveer de helft daarvan gaat naar de ontslagvergoedingen van personeel. Met de permanente kostenreductie hoopt Nielsen jaarlijks $250 miljoen te besparen.
Om de financiën weer op orde te krijgen probeert het bedrijf al een tijdlang de activiteiten op te breken in twee onderdelen: Nielsen Global Connect voor marketingdiensten en Nielsen Global Media voor mediaonderzoek.
Laatstgenoemde zal geleid worden door de huidige CEO David Kenny. Toen ik Kenny vorig jaar sprak was hij nog optimistisch. Vanwege zijn verleden als senior vicepresident van IBM’s Watson & Cloud-platform was hij eind 2018 aangesteld om Nielsen de digitale toekomst binnen te loodsen. Hij zei: ‘Onze teams gaan meer opereren als technologie- en productgericht bedrijf. AI en machine-learning kunnen onze reeds geboekte vooruitgang een boost geven en ruimte creëren voor innovaties op terreinen als dynamic-ad insertion, contentherkenning, en andere gebieden waarin de industrie moet investeren.’