De organisatie rondom de IAB Europe Research Awards heeft afgelopen dinsdag bekendgemaakt dat MeMo2, in samenwerking met Publicis, Albert Heijn, Duracell en IGLO voor vier categorieën een IAB Europe Research Award heeft gewonnen. De categorieën zijn Best Use of Research Budget, Brand Advertising Effectiveness, Crossmedia Research en Research Innovation.
Het unieke aan de ingezonden case, en de grote hoeveelheid prijzen, ligt in het feit dat de retailer (Albert Heijn) en individuele CPG-merken (Duracell en IGLO) onder coördinatie van Publicis Media intensief met elkaar hebben samengewerkt om de effectiviteit van crossmedia advertising optimaal te laten renderen met instore promoties en zichtbaarheid op de winkelvloer.
Real-time en data-gedreven regie binnen dit proces werd verzorgd door het THX Shopper Analytics Platform van MeMo2. Daarbij werd gekeken naar drivers van brand uplift, maar vooral ook naar de herkomst van (werkelijk) additionele verkopen boven normale volumes.
Marcel Vogels van MeMo2) is verheugd: ‘Het MeMo2-team is natuurlijk zeer dankbaar dat grootheden als Albert Heijn, Duracell, IGLO en Publicis in deze zware periode gewoon doorknallen met hun zoektocht naar crossmedia en instore synergie. De toepassing van het THX shopping analytics-platform laat zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op het gebied van data-gedreven crossmedia en retail analytics. Want retail- en CPG-merken kunnen zich al langer buigen over marktaandeelcijfers en transacties, maar snelle transparantie over de werkelijk gevoelde dynamiek van media-exposure, promoties in de winkel, (sport)sponsoring en feitelijk aankoopgedrag biedt de context waar je als merk of retailer verder mee kan.’