Actueel | 11 oktober 2022
11 oktober 2022

‘Marktonderzoek is saai’

Ewout Witte, oprichter van MI Match, schreef een blog over het gebrek aan enthousiasme voor het vak marktonderzoek, vooral onder studenten. Jammer, want zo bereik je ook niet de talenten die je als vakgebied zo broodnodig hebt. Met onze Marketing Intelligence Academy komen we steeds vaker in contact met hogescholen en universiteiten, met als belangrijkste...
Actueel | 11 oktober 2022
11 oktober 2022

Oproep Rotterdam School of Management

The Rotterdam School of Management (Erasmus University) is looking for companies that are interested in hosting a business case for our excellent master students ‘Business Analytics’. These students are highly talented and are able to apply advanced analytics to solve business problems. Would this be of interest to your company or do you know a...
Actueel | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 bekend

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek De strategie van de kreeft. Dit zijn de tien nominaties voor de...
Actueel | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

Europese commissie pleit voor wettelijke aansprakelijkheid AI

De Europese Commissie pleit in een voorstel voor een richtlijn om producten die werken met kunstmatige intelligentie wettelijk aansprakelijk te stellen. Gedupeerden hoeven daarvoor enkel causaliteit aan te tonen tussen AI en de geleden schade. Het voorstel wil onduidelijkheid wegnemen over wie aansprakelijk is wanneer een AI-proces schade aanricht. Dat is volgens de commissie namelijk...
Actueel | 29 september 2022
29 september 2022

Ruim baan voor de kinderen van millennials: Generatie Alpha!

Na Generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Alpha (of Generatie Alfa). Omdat Generatie Alpha haar vormende jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar… wat weten we al wel? Bureau Youngworks zoomt er in een blog op in. Generatie Alpha wordt meestal afgebakend als de groep geboren tussen 2010 en...
Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

ESOMAR publiceert Insight250-lijst

Op 20 september jl. maakte ESOMAR bekend wie zich mag rekenen tot de awardwinnaars van Insight250. De lijst bevat een staalkaart aan innovatief talent: pioniers in het vak die allemaal gericht zijn op het verbeteren van marktonderzoek en datagestuurde marketing. ESOMAR vindt het belangrijk om personen in het zonnetje te zetten die bijdragen aan onderzoekstechnologie,...
Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

Dossier Onderzoek – Rol onderzoekbureaus verandert

MarketingTribune publiceerde onlangs in de serie dossiers een uitgebreid verhaal over de marktonderzoekbureaus. Reden is dat de ‘marketingonderzoekswereld voortdurend in beweging is’. Na een daling in omzet lijkt de belangstelling voor marktonderzoek nu weer toe te nemen: de omzet stijgt weer en het aantal bureaus neemt toe. Met de opkomst van internet, de eenvoudige beschikbaarheid...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year

Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Nieuwsgierige mensen komen verder bij Ruigrok

Ruigrok NetPanel vond het tijd voor een frissere look en een ‘nieuwe’ naam. Sinds deze week gaat het bureau vol trots door het leven als Ruigrok, en dat is een bekende en sterke naam in de branche. In deze blog vertelt Martijn van der Veen, partner en verantwoordelijk voor marketing, waarom deze beslissing is genomen,...
Actueel | 20 september 2022
20 september 2022

Tweede editie International Data Science Film Festival

Van 3 tot en met 5 november a.s. vindt de tweede editie plaats van het International Data Science Film Festival (IDSFF), en dat gebeurt bij JADS in 's-Hertogenbosch. Het IDSFF is het eerste filmfestival ter wereld dat zich volledig richt op data science en AI. Naast films zijn er ook colleges en discussies. Het IDSFF...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

‘Marketeers weten niet hoe het brein een aankoopbeslissing verwerkt’

Nathan Axford is medeoprichter van Beyond Reason, een van Europa's snelst groeiende neuromarketingadviesbureaus. Op MIE’22 (20 en 21 september) vertelt hij over de vorderingen in de neurowetenschap, en hoe marketeers daarmee de voorkeuren en aankoopbeslissingen van consumenten beter leren begrijpen en sturen. Nathan Axford De eerste 17 jaar van zijn carrière werkte Nathan als marketeer...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

Respondenten.nl en CG Research verder als Norstat

De Norstat Group nam vorig jaar Respondenten.nl en CG Research over. Nu zijn beide Nederlandse vestigingen ook gefuseerd en gaan ze samen verder onder naam Norstat. In Nederland levert de nieuwe combinatie respondenten voor alles soorten marktonderzoeken, een panel van meer dan 80.000 respondenten en een exclusief sample voor kwalitatief hoogwaardig marktonderzoek. Via Norstat Nederland is...

Ook de laatste bytes ontvangen?