Aan de slag met Google Analytics 4

Door Folkert van Oorschot | 25-11-2020

In augustus 2019 kondigde Google een nieuwe property aan voor Google Analytics, de App+Web Property. Daarmee geeft Google de gebruiker meer analyse-mogelijkheden, zodat het hele analytics-pakket beter aansluit op verschillende behoeften van de gebruikers. We praten je bij over Google Analytics 4 en in een volgende aflevering ook over de Google Tag Manager Update.

In oktober 2020 heeft Google ervoor gekozen om App + Web te re-branden naar Google Analytics 4 (GA4). Waar App + Web vooral werd ingestoken als een nieuw soort property, is de huidige update in de markt gezet als de nieuwe verbeterde versie van Google Analytics.

Het in kaart brengen van de verschillende stappen van de customer journey is voor de meeste marketeers een van de belangrijkste taken. Waar de customer journey vroeger nog een lineair proces was, is die tegenwoordig veel dynamischer en gefragmenteerder. Doordat consumenten online toegang hebben tot zo ongeveer alle informatie over een bepaald product waarin zij geïnteresseerd zijn, is het aantal touch-points over de afgelopen jaren flink gestegen.

Uit een analyse van interne data bij Google is gebleken dat een journey voor het leasen van een auto tegenwoordig uit meer dan 900 touchpoints kan bestaan.

Verantwoorde dataverzameling

Buiten de langere duur en de complexiteit zijn de journeys ook veel vaker cross-device (75%), in vergelijking met vroeger. Daarnaast krijgt verantwoorde dataverzameling en privacy van de gebruiker een steeds grotere rol, wat het lastiger maakt om een compleet beeld van de klant te krijgen.

Om Analytics relevant te houden ligt daar voor Google een grote verantwoordelijkheid. Google geeft antwoord op bovenstaande trends met de nieuwe mogelijkheden van de App + Web property. Door de rebranding naar Google Analytics 4 maakt Google ook meteen duidelijk dat dit de nieuwe Analytics wordt die iedereen moet gaan gebruiken.

Event-tracking

Om een toekomstbestendige (en vooral privacy-gerichte) dataverzameling mogelijk te maken stapt Google af van het meten van sessies en legt het de focus op events. Deze manier van meten is nieuw voor websites maar werd al gebruikt voor mobiele apps met Google Firebase. Door acties op een website als events te meten wordt het tracken ervan een stuk eenvoudiger. Zo heeft Google met de implementatie van GA4 een grote hoeveelheid automatische events geïmplementeerd die je voorheen allemaal in Google Tag Manager moest instellen. In GA4 worden deze events automatisch verzameld met de basis-site-tag. Denk hierbij aan events zoals zoekopdrachten, downloads, scroll-diepte en video-engagement. Een ander groot voordeel van deze nieuwe manier van meten in GA4 is dat ook cross-platform/cross-device metingen mogelijk worden. Hiermee kun je langere en complexere customer journeys beter in kaart brengen.

Krachtige algoritmes

In GA4 komt er meer focus te liggen op de machine-learning algoritmes van Google. Hiermee krijgt de gebruiker toegang tot automatisch gegenereerde rapporten en inzichten, die daarnaast ook veel relevanter voor je zijn. Door het gebruik van algoritmes kan Google voorspellingen doen op basis van de binnenkomende data. Denk hierbij aan een voorspelling van de beoogde resultaten van een bepaalde campagne, de voorspelde churn-rates per kanaal of de potentiële inkomsten over verschillende segmentaties van je doelgroep. Deze zogenaamde ‘predictive audiences’ gaan een grotere rol spelen binnen GA4. Google legt hierin ook meer focus op de integratie van deze data in Analytics en Google Ads om je als marketeer verder te helpen de juiste doelgroep te benaderen. Deze ‘predictive audiences’ zijn een eerste kijkje in de keuken van de voorspellende algoritmes van Google.

Data-gaps

Google heeft in een verklaring aangegeven dat ze in de toekomst veel afhankelijker zullen worden van deze voorspellingen. Door gebruik te maken van dit soort voorspellende algoritmes willen ze anticiperen op toekomstige ‘data-gaps’ als gevolg van de uitfasering van third-party cookies en een potentiële toekomst zonder cookies, waarin de focus meer op voorspellende analyses zal komen te liggen en minder op een complete dataverzameling.

Volgende keer alles over de Google Tag Manager Update.

Bron: Traffic Builders

Auteur: Folkert van Oorschot, Digital Analytics Consultant Traffic Builders

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?