De stand van het vak ‘Het nieuwe normaal is nog niet bereikt’

Door Robert Heeg | 10-09-2020

We vroegen vier bureaudirecteuren naar hun ervaringen in een jaar waarin alles opeens anders was. Hoe heeft corona hun werk veranderd? Hoe spelen ze in op ‘het nieuwe normaal’? Vorige week was de beurt aan Karin Rutten van DESAN en Bram van Schaik van Kantar. Deze week reageren Jos Vink van Blauw Research en Jorgen Botermans van MarketResponse.

‘Er zullen nieuwe veranderingen komen’
Jos Vink, CEO Blauw Research

Jos Vink, CEO Blauw Research

‘De onzekere situatie helpt niet om gewoon je werk te doen en een bedrijf te leiden. Gelukkig waren we qua ICT voorbereid. Op kantoor zijn direct allemaal looplijnen op de vloer geplakt zodat je het gevoel krijgt dat je in een gymzaal loopt. Ook houden we iedereen op de hoogte van Covid-gerelateerd nieuws met een wekelijkse Skype-update. Je mist elkaar natuurlijk wel. Onze officemanager zat gelukkig vol met goede ideeën. Zo bracht ze bij iedereen een pakketje thuis met verrassingen die doen denken aan het werken op kantoor. Nu heeft iedereen óók thuis een Blauw-koffiebeker.

Het gepland face-to-face-onderzoek hebben we omgezet naar online vormen. Helaas werden toch wat opdrachten stilgelegd. De tijd die daardoor beschikbaar kwam hebben we – met als thema never waste a good crisis – vooral gebruikt om te bedenken hoe we beter uit deze crisis komen dan we erin gingen. Daar kwamen een paar nuttige ideeën uit voort.

Mijn inschatting is dat Covid-19 binnen 12 maanden onder controle is, waarop het maatschappelijk leven normaliseert. Spreken we dan weer van het oude normaal? Deze periode is uitzonderlijk en zal passeren. Maar er zullen nieuwe veranderingen komen. Het is nog belangrijker geworden om snel op die veranderingen in te spelen en zo steeds goed werk te blijven leveren. Dat gaat echt niet alleen om techniek, maar vooral om de mindset van de mensen die de verandering moeten realiseren. Ik prijs me gelukkig dat de Blauwers die mindset hebben. Als vak moeten we doen wat we altijd behoren te doen: nieuwsgierig zijn naar nieuwe ontwikkelingen, zowel in het gedrag van consumenten, in de maatschappij, in techniek, in alles eigenlijk. En dan bedenken hoe je daar het beste op in kunt spelen. Alleen dán blijf je in staat om de beste inzichten te genereren voor je opdrachtgevers zodat zij kunnen groeien.’

‘Meer van de daken schreeuwen wat we kunnen’
Jorgen Botermans, algemeen directeur MarketResponse

Jorgen Botermans, algemeen directeur MarketResponse

‘We zitten deels nog midden in een evolutie. Ik vind het dan ook heel moeilijk om te zeggen hoe dat nieuwe normaal eruit gaat zien. Volgens mij is het in ieder geval nog niet bereikt. Wie kan voorspellen of we straks anderhalve meter of misschien wel een halve meter afstand moeten houden? En als er morgen opeens een vaccin is, dan is alles zo weer vergeten. Dat zag je bij vorige crises, ook die hebben uiteindelijk niets wezenlijk veranderd. Wel verleden tijd is de kantoortuin, met die kakafonie op de werkvloer. Maar dat zat er toch al aan te komen. We gaan weer terug naar kleine compartimenten. En meer thuiswerken natuurlijk.

In onderzoek kunnen we wederom een digitaliseringsslag verwachten, met name op kwantitatief gebied. Voor kwalitatief is dat lastiger. Je ziet wel community-achtige oplossingen voor focusgroepen maar mensen komen graag bij elkaar. Naar negen gezichten loeren op een beeldscherm is best vermoeiend.

De marketingbudgetten hebben een enorme knauw gehad, en daar zijn wij uiteraard ook mee verbonden. Van die bevriezing van marketingbudgetten zijn we nog niet hersteld. Andere landen veren toch vlotter terug. En dat terwijl dit juist zo’n goede kans is om te investeren in de toekomst. Hoe pijnlijk het momenteel ook is, juist nu zouden organisaties moeten investeren in marketing.

Zeker in deze tijd zal het vakgebied zich wat minder als Calimero moeten opstellen. Wij moeten meer van de daken schreeuwen wat we kunnen: onderzoeken, trendontwikkelingen waarnemen, verklaren, inleven in de behoeften van organisaties, en liefst ook organisaties helpen implementeren. Data wordt in een onlinewereld alleen maar relevanter, maar dan moet je die data wel goed gebruiken.’

Auteur: Robert Heeg, Auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant