DVJ Insights is genomineerd voor de BVM Innovation Award 2022. De case study in de sector persoonlijke verzorging ‘Nieuwe kansen voor merken door het gebruik van category entry points en het vergroten van het mentale marktaandeel’ behoort tot de top drie inzendingen.
De Duitse marktonderzoeksprijs in de categorie Innovatie bekroont innovatieve en baanbrekende onderzoeksinstrumenten en studies. Andere criteria zijn dat ze uniek, impactvol, methodologisch verantwoord en praktisch uitvoerbaar moeten zijn. Daarnaast moet de inzending meetbare voordelen hebben ten opzichte van bestaande benaderingen. De genomineerden zullen hun prijsinzendingen presenteren op 20 juni 2022 op het Congres voor Duits Marktonderzoek in Frankfurt am Main. De winnaar van de Innovation Award 2022 wordt op dezelfde dag bekendgemaakt.
Over de inzending
Veel bedrijven zijn op zoek naar manieren om hun merk te ontwikkelen en meer marktaandeel te genereren. In de discussies over merken speelt Byron Sharp’s idee van ‘mentale beschikbaarheid’, waarbij naast fysieke beschikbaarheid ook rekening wordt gehouden met merkgroei, een steeds belangrijkere rol. Hierbij wordt gekeken naar de zogenaamde ‘category entry points’ van een merk en wordt het ‘mentale marktaandeel’ bepaald. In de genomineerde case study worden deze parameters nader bekeken voor een merk in de persoonlijke verzorging. Om zoveel mogelijk groeikansen voor de klant duidelijk te maken, koos DVJ voor een tweetrapsproces. In stap 1 zijn met behulp van storytelling de huidige category entry points (CEP’s) van de productcategorie in kaart gebracht in een representatieve online enquête onder categoriegebruikers. In stap 2 werd vervolgens de frequentie bepaald van elke CEP en het mentale marktaandeel van elk merk voor elke CEP. Door AI-ondersteunde topic modellering van de consumentenverhalen konden niet alleen de belangrijkste CEP’s per categorie worden geïdentificeerd, maar ook genderspecifieke verschillen in de CEP-rangschikking.