FD Mediagroep en Brand Metrics meten effecten audiocampagnes

Door Jan Roekens | 20-12-2021

FD Mediagroep heeft een partnership gesloten met internationaal onderzoeksbureau Brand Metrics. Doel van deze samenwerking is het inzichtelijk maken van de effecten van de inzet van audio advertising, voor zowel podcast en livestream als voor lineair.

Brand Metrics is een Zweeds onderzoeksbureau dat inmiddels in meer dan tien landen merkeffectiviteit van online campagnes meet. In samenwerking met FD Mediagroep wordt voor het eerst campagne-effectonderzoek van audio gestandaardiseerd aangeboden aan de markt. Hierbij worden de effecten van campagnes bij de BNR-doelgroep op radio, podcast en livestream inzichtelijk gemaakt voor de adverteerder.

De resultaten geven adverteerders en mediabureaus inzichten in hun advertentie-inspanningen. Er komt cijfermatig inzicht in de totale brand-lift van een campagne, waarbij gekeken wordt naar merkbekendheid, -overweging, -voorkeur en aankoopintentie en wat de bijdrage is van elk audiocomponent in de campagne: podcast, livestream en lineair.

In het vierde kwartaal van dit jaar zijn meerdere campagnes binnen het FD Mediagroep-netwerk onderzocht. Na toevoeging van media-inzet op digital audio, laten de onderzoeken tot nu toe een significante beweging in de uplift van merk-KPI’s zien. De resultaten worden met de betrokken adverteerders en mediabureaus besproken.

In 2022 wil FD Mediagroep de markt regelmatig van insights voorzien uit het steeds groter wordende aantal onderzochte digital audio-campagnes.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?