Het jaar van Clever°Franke

Door Jan Roekens | 19-09-2018

Gert Franke, mede-oprichter van Clever°Franke, vertelt over de uitbreiding van zijn bedrijf. Gert Franke zal op het Digital Analytics Congres, uitgebreid spreken over “The Art of Visualizing Data’.


Auteur Jesse Holweg

Het eerste kantoor in het buitenland en een aanstaande verhuizing naar een nieuw pand binnen de stadsgrenzen; het Utrechtse ontwerpbureau Clever°Franke zette in een bewogen jaar grote stappen voorwaarts. Mede-eigenaar Gert Franke: “In Amerika beginnen we weer een beetje op nul.”

In september 2016 startte het techbedrijf een tweede kantoor in Chicago om Amerikaanse klanten als Google en Cisco beter te kunnen bedienen. Clever°Franke richt zich op ‘big data’ en maakt voor andere bedrijven datagedreven producten en inzichtelijke, visuele analyses van gegevens. Gert Franke en Thomas Clever richtten het ontwerpbureau acht jaar geleden op en zijn sindsdien gestaag gegroeid naar zo’n twintig medewerkers. Het pand in de Boothstraat is zodoende te klein geworden. En de stap naar Amerika moet de grip op de Amerikaanse markt vergroten.

Clever en Franke (beiden 32 jaar) zaten samen op de HKU en begonnen een ontwerpbureau. Al snel zagen ze dat in datavisualisatie grote mogelijkheden lagen. Het bureau stond echt op de kaart na een opdracht van Google. De internetgigant kwam via via bij Clever°Franke uit. “Google vroeg een marktresearchbureau uit Amsterdam een datavisualisatie te maken, die kende ons en stuurde de opdracht door.” Bescheiden merkt Franke op dat er veel geluk in het spel is geweest. Of het alleen maar dom toeval was? Franke twijfelt even en zegt dan: “Ook voortschrijdend inzicht, denk ik. We begonnen ons al snel te specialiseren in datavisualisatie en waren in Nederland een van de weinige bedrijven met ervaring op dit gebied. Dan ben je al snel een interessante partij.”

De datavisualisatie waar om werd gevraagd, is nu een van de grootste portals van Google rond marktresearch. “Daarin verzamelen ze al hun gegevens over toegang tot het internet in verschillende landen en in hoeverre bepaalde producten online worden gekocht. Die gegevens gebruiken marketeers om te bekijken in welke landen vooral on- of offline verkoop interessant is. Daarmee waren we in Nederland de enige partij die voor Google werkte. Dat opende veel deuren.”

Om data inzichtelijk te maken, maakt het bedrijf grote kaarten, maar ook installaties en grote websites. Om iets te kunnen visualiseren voor een opdrachtgever is veel vakkennis nodig. Om die reden worden vaak specialisten vanuit de organisatie ingevlogen. “Wel doen we steeds meer zelf de research voor de klanten. Dat is tijdsintensief, maar we proberen continu te laten zien wat er allemaal mogelijk is met data. In je telefoon zitten bijvoorbeeld sensoren waar veel mee te doen valt en op straat zijn steeds meer camera’s en trackers die ons leven kunnen vergemakkelijken.”

Onderscheidend

“We waren in het begin wel een beetje dé partij voor datavisualisatie”, klopt Franke zich voorzichtig op de borst. “We waren met z’n tweeën en concurreerden met veel andere bureaus. Tijdens onze studie hadden we al veel freelancewerk gedaan, dat ging steeds minder uitdagend voelen. Wilden we grote, interessante projecten binnenhalen, moesten we ons meer onderscheiden. We zijn op zoek gegaan naar wat ons uniek maakt.”

Sindsdien doet Clever°Franke aan de lopende band opdrachten voor Google, maar ook voor bijvoorbeeld techmagazine Wired. Het bedrijf werd vanuit de hele wereld gevraagd en sinds drie jaar komt het grootste deel van de aanvragen uit Amerika. Franke: “Toen bedachten we dat we daar meer presence moesten krijgen. Het is een belangrijke markt voor ons, waar we meer grip op wilden.” Aan het begin van het jaar vlogen de twee ondernemers naar Amerika om te bekijken wat de beste vestigingsplaats was. “We zijn voor Chicago gegaan, omdat het tijdsverschil daar meevalt en het wat goedkoper is dan New York en San Francisco. Daar zitten bovendien nog niet zoveel techbedrijven, maar er zijn wel veel universiteiten en hoofdkantoren.”

Toegankelijk

Daarnaast is Chicago volgens Franke een leuke stad. “De stad van de blues. De skyscrapers geven een zekere allure die andere Amerikaanse steden niet hebben. Chicago heeft iets rauws en de inwoners zijn een beetje de harde jongens van Amerika, wat dat betreft is deze stad vergelijkbaar met Rotterdam.” Momenteel zit één medewerker van Clever°Franke in het pand in Chicago, die zich voornamelijk richt op sales. Het moet worden uitgebreid naar een volledig team. Franke: “De vraag vanuit Amerika is nu al een stuk groter, maar het hoofdkantoor zal in Utrecht blijven. We gaan wel verhuizen van de Boothstraat naar een groter pand in de stad.”

Dat nieuwe pand zal behalve groter ook toegankelijker worden voor de buitenwereld. “Er komt een soort sensorlab in, met hardware, slimme sensoren en virtual reality brillen. Die willen wij beschikbaar maken voor anderen in de stad. Dan kunnen we gezamenlijk in de stad bekijken hoe we het leven gemakkelijker kunnen maken. Er komt ook een eventruimte bij om zaken te bespreken.”

Franke vindt het interessant om een plek te creëren waarin de sector van tech zich verder kan ontwikkelen. “We zijn in gesprek met veel partijen om die samen op te tuigen. Dat zijn vooral veel hogescholen, waarmee we het gat tussen school en praktijk wat kunnen verkleinen.” Op creatief gebied is er in de stad volgens de ondernemer de laatste jaren wel veel positiefs gebeurd, maar de techsector blijft achter. Bedrijven zijn er te weinig, of verenigen zich niet genoeg. “Daarvoor steek ik ook de hand in eigen boezem. Daarom starten we het sensorlab. Maar misschien is het een oproepje ook niet verkeerd; laten we ons verenigen!”

Gert Franke, Clever°Franke

Gert Franke is co-founder and managing director of CLEVER°FRANKE, which he founded in Utrecht together with Thomas Clever in 2008. Gert and Thomas met each other at Utrecht School of the Arts and sharing an interest in data visualization started the studio after their graduation. Combining strategy, design and technology, CLEVER°FRANKE creates data driven tools and experiences that enable change.

 

Dit artikel is eerder verschenen op https://www.duic.nl/ondernemen/het-jaar-van-cleve/

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?