NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

Door Jan Roekens | 10-06-2020

Onlangs hebben Nederlandse Publieke Omroep en Motivaction een overeenkomst gesloten voor uitvoering van het Media Appreciatie Panel (MAP). Het MAP is één van de grootste continue mediaonderzoeken in Nederland.


Het nieuwe contract is gegund na een openbare aanbestedingsprocedure en betreft een pilot in 2020 en dagelijks onderzoek vanaf 2021.

Om het Nederlandse publiek te verbinden en verrijken met hoogwaardige en onderscheidende programma’s heeft NPO behoefte aan onafhankelijk continue onderzoek naar de waardering van NPO content per aflevering door kijkers en luisteraars op de grootste landelijke radio- en televisiezenders (live, on demand en uitgesteld), onder een representatieve steekproef van Nederland. Sinds 2002 maakt de NPO hiervoor gebruik van het MAP, ook wel bekend als het waarderingsonderzoek, onafhankelijk uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Het MAP geeft dagelijks inzicht in de waardering en verdiepende vragen voor televisieprogramma’s per uitzending op de tien grootste publieke en commerciële Nederlandse televisiezenders: NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, SBS6, Net5 en Veronica. Dat gebeurt zowel voor programma’s die men gisteren heeft gezien als programma’s die men uitgesteld heeft gekeken tot zeven dagen na uitzending. Periodiek wordt er ook gevraagd naar de waardering van radioprogramma’s en programma’s op video on demand-diensten.

Nicole Engels, Manager publieksonderzoek en Marketing Intelligence bij NPO: ”We verheugen ons zeer op de samenwerking met Motivaction en de nieuwe mogelijkheden van hun onderzoeksplatform. Voor NPO biedt dit de mogelijkheid tot innovatie in een onderzoek dat essentieel is voor het uitvoeren van onze publieke taak. Met het nieuwe MAP houden we nog beter een vinger aan de pols van ons publiek.”

Pieter Paul Verheggen, directeur Motivaction: ”We zijn bijzonder trots dat we dit onderzoek mogen gaan uitvoeren. Met het StemPunt-panel en onze XS-onderzoekssoftware bieden we NPO een combinatie van continuïteit maar met behulp van state-of-the-art onderzoektechnieken. Dat NPO voor Motivaction gekozen heeft onderstreept onze uitgebreide expertise op het gebied van mediaonderzoek die wij inmiddels ook voor andere partijen beschikbaar stellen.”

Bron: Persbericht Motivaction, 5 juni 2020

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?