Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

CPS GfK gaat verder onder het merk YouGov

YouGov stopt met het aparte merk CPS GfK, dat het iets minder dan een jaar geleden kocht. Het merk wordt onderdeel van de groep dat een nieuwe algemene merkstrategie heeft ontwikkeld met als concept ‘Research Reality’. ▼ GfK was op grond van het mededingingsrecht verplicht om de CPS-activiteiten af te stoten om – in 2023…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

ADC neemt acmetric over

Data- en AI-consultancy ADC, voorheen bekend als Amsterdam Data Collective, kondigt de overname aan van acmetric, consultancy-bureau voor AI- en data-science-strategie. ▼ ‘De overname van acmetric lijkt bijna een logische stap in onze groei, omdat onze ambities en competenties zo goed op elkaar aansluiten’, aldus Rik van der Woerdt, CEO van ADC. ‘Hun vermogen om…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

‘Ipsos bereidt bod voor op Kantar Media’

Ipsos bereidt een bod voor op Kantar Media, volgens bronnen geciteerd door Reuters. De Ipsos-groep zou deze week de financiering op orde moeten hebben. Daarmee sluit de organisatie zich aan bij de race die al door twee andere bedrijven is ingezet: Cinven en Triton. ▼ Geruchten over een mogelijke verkoop van Kantar Media doken in…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

‘Iedereen kan van alles roepen. Daarom is goed en betrouwbaar onderzoek belangrijker dan ooit’

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Marco Wolters (foto), werkzaam bij Abbi Insights. ‘AI activeert nieuwe onderzoeksmethoden.’ ▼ Waarom koos je voor dit vakgebied…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Twee jaar op weg met AI, en nu?

In november 2022 ging ChatGPT van start, hét voorbeeld van AI. Het werd meteen een hype en die duurt tot op de dag van vandaag voort, met telkens aanpassingen in het programma en met nog meer mogelijkheden. En daaromheen een hausse aan AI-tools en vele, vele artikelen over de kansen en bedreigingen. De vraag is…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Training voor marketeers: ‘Van data naar commerciële besluitvorming’


Marketeers zien vaak door de bomen het KPI-bos niet meer. Er is meer data beschikbaar dan je kunt verwerken. Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Het Data & Insights Network organiseert daarom een tweedaagse training ‘Van data naar commerciële besluitvorming’. Docent is Robert van Ossenbruggen. ▼ Het programma van de training is als volgt:  Deel…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Unravel Research wint opnieuw FD Gazellen Award

Voor het vijfde jaar op rij heeft Unravel Research de FD Gazellen Award in ontvangst mogen nemen. De FD Gazellen Award wordt jaarlijks uitgereikt door het Financieele Dagblad aan snelgroeiende ondernemingen die zich onderscheiden door hun sterke groei.  ▼ ‘Voor Unravel Research is dit een bijzondere erkenning van onze continue bedrijfsontwikkeling en marktpositie’, zegt mede-oprichter Tim…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

D&IN publiceert protocol ter voorkoming van datalekken

Het Data & Insights Network (D&IN), het platform voor bureaus en bedrijven die werken met onderzoeksdata, heeft een protocol gepubliceerd met daarin richtlijnen om datalekken te voorkomen en op te lossen. Het protocol, met de naam ‘Eerste Hulp bij datalek’, gaat uitgebreid in op de beveiliging van persoonsgegevens en de afspraken tussen opdrachtgevers en onderzoeksorganisaties….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Kantar Media weer in de etalage?

Tien maanden na geruchten dat meerderheidsaandeelhouder van Kantar, Bain Capital, zou overwegen om Kantar Media te verkopen, meldt The Sunday Times dat er weer plannen zijn om het onderdeel los te koppelen. ▼ The Sunday Times bericht dat de investeerders Cinven en Triton Partners belangstelling hebben. De overnamesom zou 1 miljard pond zijn, maar dat…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!

Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Doe mee aan onderzoek over de sector!

Hoe kijk jij naar trends als AI en diversiteit, en welke toekomstverwachtingen zie jij voor de branche? MI Network voert onderzoek uit onder insights professionals over alle ontwikkelingen in de marktonderzoeksector. Iedereen die in die sector werkzaam is, is uitgenodigd om deze korte enquête in te vullen. ▼ Het onderzoek dat MI Network uitvoert is…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Taskforce DE&I rondt eerste fase af – eerste serie plannen opgesteld

In maart van dit jaar is door het Data & Insights Network de Taskforce Diversiteit, Equity & Inclusie (DE&I) opgericht, met als doel de transformatie naar een meer inclusieve marktonderzoeksector te versnellen. De Taskforce heeft een lijst van thema’s en activiteiten opgesteld. ▼ In totaal hebben 18 onderzoekers van zowel bureau- als opdrachtgeverszijde deelgenomen aan…

Ook de laatste bytes ontvangen?