Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. ▼ De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Emoties herkennen met AI ‘dubieus en risicovol’

Steeds vaker gebruiken organisaties AI om emoties bij mensen te herkennen. Emotieherkenning gaat echter uit van omstreden aannames over emoties en de meetbaarheid daarvan. Als het toch wordt ingezet, brengt dit risico’s en ethische vragen met zich mee. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI & Algoritmes Nederland. ▼ Je stem…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Ontwerp ISO 20252-norm nu ter beoordeling

Het ISO Technisch Comité 225 (TC225) – bestaande uit marktonderzoekers en kwaliteitsauditors van over de hele wereld – heeft het herziene ontwerp van de ISO 20252-norm vrijgegeven voor openbare consultatie. De research-, insights- en analytics-community, wordt uitgenodigd om dit ontwerp te beoordelen en feedback te geven. ▼ Nu onderzoekspraktijken zich snel ontwikkelen als reactie op…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

AP zoekt organisaties die algoritmes verantwoord inzetten

Gebruikt jouw organisatie algoritmes om persoonsgegevens van klanten, medewerkers of relaties te verwerken? Weet je om wat voor algoritmes het gaat en wat de regels daarvoor zijn? Jouw kennis en ervaring kan andere organisaties helpen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt dan ook graag met je in contact. ▼ Uit een enquête van de AP onder 1600…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Kantar wint Britse Innovation Award voor crossmediaplatform THX

Kantar ontving op 17 juli jl. de prestigieuze Innovation of the Year-award tijdens de AURA Insights Awards in Londen. De prijs werd toegekend voor het in Nederland ontwikkelde product LIFT+ powered by THX dat real-time crossmedia- en shoppermetingen mogelijk maakt. ▼ De AURA Insights Awards worden jaarlijks uitgereikt tijdens een exclusief evenement in de Kia…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

‘Kwaliteit gaat niet alleen over processen, het gaat ook over vakmanschap’

Finn Raben is de kersverse directeur van het Toetsingsbureau KCC. In zijn eerste maanden bij de organisatie wil hij één ding duidelijk maken: standaarden zijn geen rem op innovatie, maar een noodzakelijke voorwaarde voor betrouwbare inzichten. ▼ Als onafhankelijke stichting toetst en certificeert Toetsingsbureau KCC marktonderzoekbureaus en opdrachtgevers in Nederland op basis van ISO-normen, met…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

Marketingfunctie steeds meer beïnvloed door AI

De opkomst van AI verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier waarop marketingafdelingen functioneren, krijgt een fundamentele herijking. Dat stelt het Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van branchevereniging DDMA.  ▼ AI is bezig aan een snelle opmars: 62% van de organisaties in…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

DVJ Insights expands to Spain with new office and local experts

DVJ Insights has expanded its European presence with the opening of a new office in Spain. The reason for opening an office in Spain is to support the local clients better and strengthen the overall global presence. ▼ Lucas Hulsebos, CEO of DVJ Insights, comments: ‘Our decision to open an office in Spain underscores our…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

DE&I-onderzoek: te weinig diversiteit aan de top, onvoldoende veiligheidsgevoel en te lage effectiviteit

Stichting Reframe maakte begin deze maand de resultaten bekend van het eerste grootschalige onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, waaraan 389 professionals deelnamen, biedt een beeld van de stand van zaken op de werkvloer en in het creatieve werk. ▼ De respondenten beoordelen de diversiteit binnen hun organisatie…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

‘Het is een fantastisch gevoel als je de inzichten uit onderzoek naar collega’s kan overbrengen’

Sara de Groot, researchconsultant bij Zilveren Kruis, was een van de genomineerden voor een Data & Insights Award ’25 als professional aan bedrijfszijde. In dit interview vertelt ze hoe ze haar weg vond in het vak, wat haar drijft en waarom insightsprofessionals juist nú het verschil kunnen maken.  ‘Meten we nog het juiste, en op…

Actueel | 01 juli 2025
01 juli 2025

Waarom onderzoek wel wat antropologie kan gebruiken

Nu de Britse geheime dienst MI6 een antropoloog heeft aangesteld als de eerste vrouwelijke chef, schetst cultureel strateeg Louise Pasteur de Faria de voordelen die antropologie ook kan hebben voor de wereld van marktonderzoek. ‘Antropologie is vooral kijken naar andermans perspectieven en je daarin inleven.’ ▼ Voor een antropoloog, zegt Pasteur de Faria, is het…

Actueel | 01 juli 2025
01 juli 2025

Changes in the profession reflected in ESOMAR’s updated Code of standards

ESOMAR has updated its Code of standards, in collaboration with the International Chamber of Commerce (ICC), to reflect changes in the profession including the rise of AI, increased use of synthetic data, and the evolving roles of researchers, data scientists and technology providers. ▼ The Code – full title the ICC / ESOMAR International Code…

Ook de laatste bytes ontvangen?