Onderzoek | 13 september 2022
Online aankopen en de impact van social media
Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...
Onderzoek | 08 september 2022
Social media 2022 – 10 insights
Op het GWI-platform schrijft medewerker Becky Boyle dat social media nog geen spoor van inzinking vertonen. Sterker nog, er duiken steeds nieuwe apps en kanalen op die aansluiten bij de behoeften en wensen van consumenten. Tien keer data die elke marketeer moet weten. Wat is het populairste socialmediaplatform? Facebook spant de kroon: 60% van de...
Personalia | 08 september 2022
Jan Callebaut overleden
De Belgische marketingcommunity reageert met verslagenheid op het overlijden van Jan Callebaut. De marktonderzoeker en oprichter van bedrijven als Censydiam, WHY5Research en Callebaut Collective overleed vorige week op 66-jarige leeftijd. Het overlijden van Jan Callebaut laat diepe sporen na in de Belgische marketingwereld. Dat komt door de grote impact die hij als marketingprofessional had, maar...
Best practices | 06 september 2022
Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?
Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
Actueel | 06 september 2022
Helft marketingsector bereidt zich niet voor op cookieloze toekomst
Hoewel strengere wetgeving en cookiebeleid vanuit webbrowsers marketingactiviteiten steeds meer beperken, verwacht slechts de helft (55%) van de data-driven marketingsector het komende jaar actie te ondernemen om dit probleem het hoofd te bieden. Dat blijkt uit de tweede editie van de DDMA Barometer 2022. Diana Janssen, directeur DDMA, zegt over de onderzoeksresultaten: ‘Met strengere wetgeving...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 06 september 2022
Kantar rondt verkoop Kantar Public aan Trilantic Europe af
Kantar maakte afgelopen week bekend dat de verkoop van Kantar Public aan Trilantic Europe, een pan-Europese participatiemaatschappij die zich richt op transacties in het middensegment van de markt, is afgerond. Met de transactie vestigt Kantar Public zich als een onafhankelijk bedrijf en wordt het het grootste gespecialiseerde wereldwijde adviesbureau voor de overheid en de publieke...
Actueel | 01 september 2022
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius leiden Nationaal Media Onderzoek
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius (foto) gaan vanaf heden het crossmediale Nationaal Media Onderzoek (NMO) leiden. Ton Schoonderbeek heeft meer dan 35 jaar ervaring in nationale en internationale reclame en media. Patricia Sonius komt van Ster waar zij meer dan vier jaar Research & Development Manager was. Ton Schoonderbeek was tot voor kort Global Chief...
Actueel | 01 september 2022
Meten marketingeffectiviteit steeds belangrijker
Terwijl merken zich proberen staande te houden in tijden van stijgende kosten, laat Marketing Week zien dat de effectiviteit van marketing steeds belangrijker wordt in de zakelijke besluitvorming. Marketing Week wijst erop dat de stijgende kosten, de nog meer stijgende inflatie en het vooruitzicht van een recessie, de marketeer dwingt te kijken naar de impact...
Best practices | 25 augustus 2022
Webinar – Wanneer is humor in reclame effectief?
Vanaf vandaag, 25 augustus, is de nieuwste 'Even Apeldoorn Bellen'-commercial te zien op tv. Zoals te verwachten, is dit er weer eentje met humor, zoals we kennen van Centraal Beheer. De keuze voor het concept van de commercial is gebaseerd op het fMRI-onderzoek van Neurensics dat alle reclame-concepten voor Centraal Beheer test. Niet iedere vorm...
Actueel | 23 augustus 2022
Aanscherping algoritme verandert zoekresultaat Google
Telecompaper meldt veranderingen in Google Search. Google zegt in een blog dat er aanpassingen komen in het algoritme zodat mensen betere informatie kunnen vinden. In de praktijk houdt dat in dat Google een selectie maakt van meer en minder relevante sites en content. En dat vertaalt zich in de positie van advertenties en de voorgestelde...
Best practices | 16 augustus 2022
The not-so dark art of semiotics
Op 21 september spreken Kees van Duyn en Rob Drent op het MIE over de Power of Semiotics voor marketing en merkstrategie. Engeland kent een autoriteit op het gebied van semiotiek, en dan vooral het commerciële gebruik daarvan: Chris Arning (foto). Reden voor Kees van Duyn om hem eens te vragen naar zijn visie en...
Actueel | 09 augustus 2022
Nielsen voert cross-media monitoring uit voor het Nationaal Media Onderzoek
Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen kondigden afgelopen week een vijfjarige overeenkomst aan waarbij Nielsen de exclusieve leverancier wordt van de cross-media monitoring voor TV, radio en digital. Vanaf 1 januari 2023 zal Nielsen producten en diensten inzetten om inzicht te geven in de cross-mediale content en...