Onderzoek | 02 augustus 2022
Steeds groter gebrek aan data- en analyticstalent
Bijna de helft (48%) van alle adverteerders en marketing- en en reclamebureaus denkt dat de sector te maken heeft met een crisis als nooit tevoren als het gaat om talent, vooral op het gebied van data en analytics. Dat blijkt uit onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) en media-adviseur MediaSense. Belangrijkste resultaten van...
Actueel | 14 juli 2022
NMO start tender voor NMO Cross Media
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om de diverse onderdelen bij elkaar te brengen, zodat er één cross-mediale dataset ontstaat waarmee de markt op strategisch niveau kan plannen. Voor het integreren van alle relevante datasets is een...
Actueel | 14 juli 2022
Data & Marketing Association pleit voor continue scholing
De Engelse Data & Marketing Association (DMA) pleit voor een cultuurverandering in de marketing- en de creatieve industrie met als doel om meer werknemers via continu en gestructureerd leren betere digitale en data-vaardigheden bij te brengen en talent tot ontwikkeling te laten komen. De DMA is voorstander van zogenaamde 'micro-upskilling', waarbij werknemers op regelmatige basis...
Actueel | 12 juli 2022
Gebruiker profiteert van nieuwe regels voor digitale platforms
Het Europees Parlement stemde afgelopen week in met de Digital Markets Act (DMA), waarvan Nederland een van de aanjagers is. De DMA is vanaf 2023 van kracht. Ook de Digital Services Act (DSA) kreeg groen licht, en die gaat in 2024 in. Eind 2023 treedt bovendien de Data Governance Act (DGA) in werking. De DMA...
Best practices | 12 juli 2022
Is aandacht voor je advertentie echt belangrijk?
Een van de grootste zorgen van marketeers is of mensen wel aandacht besteden aan de advertenties. De aandachtsspanne wordt steeds korter en mensen proberen ads soms gewoon helemaal te vermijden. In deze bijdrage legt Neurensics uit dat er goed nieuws is: een effectieve advertentie hoeft niet per se bovengemiddeld sterk de aandacht te trekken. Het...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 12 juli 2022
Kantar en equitybedrijf kopen StepUp RGM
Kantar en private equity-firma SilverTree Equity hebben StepUp RGM, leverancier van revenue growth management-software en big data-oplossingen, overgenomen. Voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt. StepUp RGM, opgericht in 2010 telt meer dan 65 werknemers en heeft ook kantoren in New York en Miami. SetUp RGM biedt een scala aan diensten, variërend van het meten...
Redactie | 07 juli 2022
Lotte Willemsen nieuwe directeur SWOCC
Per 1 september a.s. is Lotte Willemsen de nieuwe directeur van SWOCC. Zij volgt Guda van Noort op. Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het gebied van communicatie en technologie en is derhalve geen onbekend gezicht voor SWOCC. Naast het schrijven van blogartikelen werkte ze mee aan diverse publicaties voor SWOCC, waaronder Merk als Mens...
Onderzoek | 07 juli 2022
Bi-culturele Nederlanders ondervertegenwoordigd in hoge posities mkb
Onderzoek van Motivaction laat zien dat bi-culturele Nederlanders nog steeds ondervertegenwoordigd zijn op management- en directieniveau in het mkb. Gemiddeld genomen blijkt het medewerkersbestand in het mkb een afspiegeling te zijn van de samenleving, maar dit is niet het geval op het niveau waar beslissingen genomen worden. Kleine(re) organisaties (met minder dan 50 werknemers) zijn...
Actueel | 07 juli 2022
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest over jongerenmarketing
In Dossier The Young Ones van MarketingTribune vertellen Yvonne van Sark van Youngworks en Sylvie Verbiest van Small Kids & Youth over jongerenmarketing. Moeten jongeren beschermd worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf, of regelen ze het zelf wel? Lees het hele artikel hier.
Actueel | 28 juni 2022
Essensor bureau van het jaar 2022 bij de MOAwards
Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, dat is de officiële titel die sensorisch marktonderzoekbureau Essensor een jaar lang mag voeren. De prijs werd toegekend tijdens de bekendmaking van de MOAwards 2022 op 23 juni jl. Andere winnaars zijn Eva Gerritse, Jamie van der Heijde, Simone Neeling, Mirella Kleijnen en Marcel Paquay. Afgelopen donderdag...
Onderzoek | 28 juni 2022
Kwart Nederlanders wil af van sociale media
Sociale media zijn niet uit ons dagelijks leven weg te denken. Van LinkedIn tot TikTok en van Snapchat tot Whatsapp, vrijwel iedereen heeft een online account. Wat vinden Nederlanders van hun socialemediagebruik? VPNdiensten.nl hield een onderzoek, uitgevoerd door Panel Wizard. Opvallend: een kwart zou alle accounts het liefst meteen opheffen. Vooral vrouwen lijken verslaafd aan...
Actueel | 23 juni 2022
Meer gebruik geavanceerde AI-modellen
Binnen de data-driven marketingsector worden modellen steeds geavanceerder. Dat blijkt uit de DDMA AI Maturity Test 2022. Van de organisaties die AI inzetten zegt 92% meer gebruik te maken van geavanceerde machine-learning-technieken. De vooruitgang in de sector is vooral duidelijk bij kleine organisaties (<500). Slechts 10% zegt zich voornamelijk op ‘traditionele’ statistische technieken te richten....