Actueel | 23 november 2023
23 november 2023

Nieuwe kansen in streaming, content en adverteren

In het onlangs verschenen rapport Media Trends and Predictions van Kantar staan voorspellingen voor de media-industrie voor 2024. Ze gaan o.a. over streaming, kijkgedrag, AI en data. De zes mediatrends die volgens Kantar het jaar 2024 zullen bepalen zijn: 1. Streaming, ondersteund door reclame, zal goed gedijen in tijden van inflatie 2023 kenmerkt zich door…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter

De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meerderheid bezorgd over desinformatie

Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…

Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Meta blijft het grootste van alle social platformen. 75% van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. TikTok is de snelste groeier, met een stijging van 50% qua marktaandeel in 2023 vergeleken met 2022. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale…

Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Unstereotype Alliance en Kantar introduceren meetmethode voor stereotypen

De Unstereotype Alliance, een coalitie die door UN Women is opgericht om stereotypen in reclame tegen te gaan, heeft in samenwerking met Kantar een nieuwe methode ontwikkeld om afgewogen representatie te bepalen. De methode, met als naam Progressive Unstereotype Metric (PUM), evalueert alle kenmerken van een advertentie en bepaalt hoe afgewogen representaties zijn. In de…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Nieuw licht op de context voor impact campagnes

Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…

Onderzoek | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media

In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…

Onderzoek | 12 september 2023
12 september 2023

Amazon wereldwijd favoriete advertentieplatform – Nederland kiest voor bol.com

Volgens Kantars Media Reactions 2023 beschouwen de meeste consumenten wereldwijd advertenties op Amazon als relevant en nuttig. In Nederland is Amazon minder gewaardeerd dan bol.com. Bol.com is daarnaast het favoriete digitale mediamerk van Nederland op de Ad Equity ranking. Onder de marketeers wereldwijd is YouTube naar de top van de ranglijst gesprongen, met een verbetering…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

Achmea en Bol.com nemen gesproken woord op, ook als je in de wacht staat

TV-programma Radar meldt dat een aantal bedrijven het geproken woord opneemt van bellers die in de wacht staan. De klantenservice van Achmea en bol.com doen dat, en ook Zilveren Kruis, maar de verzekeraar zegt er dan wel bij: ‘Let op: Ook als u in de wacht staat kunnen onze kwaliteitsmedewerkers horen wat u zegt.’ De…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

Facebook en Instagram nu ook over op chronologische Stories en Reels

Meta biedt sinds eind vorige week in Facebook en Instagram Stories en Reels in chronologische volgorde aan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie, die op 25 augstus is ingegaan. De DSA-regels moeten platforms zoals Facebook dwingen om alternatieve systemen aan te bieden die ‘niet gebaseerd zijn op het…

Onderzoek | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Zorgen om gebrek menselijke verbinding door nieuwe technologieën

Ruim drie op de tien van de Nederlanders heeft er weinig vertrouwen in dat nieuwe technologie mensen samenbrengt. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok, in opdracht van T-Mobile. Desondanks vindt driekwart het wel noodzakelijk om technologische ontwikkelingen bij te houden om mee te komen in de samenleving. Hoewel verreweg de grootste groep Nederlanders digitale…

Ook de laatste bytes ontvangen?