Actueel | 09 januari 2024
09 januari 2024

Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden

Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…

Onderzoek | 04 januari 2024
04 januari 2024

‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…

Onderzoek | 14 december 2023
14 december 2023

Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…

Onderzoek | 28 november 2023
28 november 2023

Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media

71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…

Actueel | 23 november 2023
23 november 2023

Nieuwe kansen in streaming, content en adverteren

In het onlangs verschenen rapport Media Trends and Predictions van Kantar staan voorspellingen voor de media-industrie voor 2024. Ze gaan o.a. over streaming, kijkgedrag, AI en data. De zes mediatrends die volgens Kantar het jaar 2024 zullen bepalen zijn: 1. Streaming, ondersteund door reclame, zal goed gedijen in tijden van inflatie 2023 kenmerkt zich door…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter

De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meerderheid bezorgd over desinformatie

Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…

Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Meta blijft het grootste van alle social platformen. 75% van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. TikTok is de snelste groeier, met een stijging van 50% qua marktaandeel in 2023 vergeleken met 2022. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale…

Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Unstereotype Alliance en Kantar introduceren meetmethode voor stereotypen

De Unstereotype Alliance, een coalitie die door UN Women is opgericht om stereotypen in reclame tegen te gaan, heeft in samenwerking met Kantar een nieuwe methode ontwikkeld om afgewogen representatie te bepalen. De methode, met als naam Progressive Unstereotype Metric (PUM), evalueert alle kenmerken van een advertentie en bepaalt hoe afgewogen representaties zijn. In de…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Nieuw licht op de context voor impact campagnes

Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…

Onderzoek | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media

In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…

Ook de laatste bytes ontvangen?