Onderzoek | 30 januari 2020
30 januari 2020

3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

Valentijn is al jaren onverminderd populair in Nederland. 29% van de Nederlanders heeft in 2019 Valentijnsdag gevierd. Vooral jongeren staan stil bij de dag van der liefde: zowel onder Gen Z’ers als millennials was het deelname percentage in 2019 40%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction onder een landelijk representatieve steekproef van 1.540 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Supermarktketens laten kansen liggen

Grootgrutters laten kansen liggen bij Nieuwe Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bijna een kwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders doet de meeste boodschappen in een etnische winkel.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Toename VPN-gebruik sinds invoering sleepwet

Steeds meer consumenten lijken zich bewust van hun online privacy en de risico’s die ze daarbij lopen. Ze maken tijdens het internetten namelijk steeds vaker gebruik van een VPN-verbinding, een Virtual Private Network. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl.

Onderzoek | 19 september 2019
19 september 2019

Online consumentenbestedingen in Nederland gestegen

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.

Best practices | 11 september 2019
11 september 2019

Hoe kun je in FMCG je merk beter verkopen? Een studie naar optimale schapindeling

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Martin Leeflang beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de effecten van verschillende schapindelingen op de keuze van de consument voor bepaalde produkten en merken. 

Best practices | 24 juni 2019
24 juni 2019

Trends in klantvriendelijkheid

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Gerrit Piksen gaat in op de resultaten van het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland dat SAMR Marktvinders jaarlijks uitvoert. 

Best practices | 20 juni 2019
20 juni 2019

The physical store is dead! Or not?

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Een mooie brug tussen de wetenschap en de praktijk is het artikel van Lizet van de Kamp dat ook ingaat op de vraag of fysieke winkels nog wel bestaansrecht hebben.

Best practices | 18 juni 2019
18 juni 2019

Assortment planning in the Amazon era

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Robert P. Rooderkerk gaat in zijn bijdrage in op de omni-channel assortiments planning om de klantervaring over alle consumenten touchpoints te optimaliseren.

Best practices | 18 juni 2019
18 juni 2019

Retailers under Siege? Insights and Outlook

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van Els Gijsbrechts en Katrijn Gielens die samen inzicht geven in de bedreigingen waar retailers mee te maken krijgen.

Best practices | 11 juni 2019
11 juni 2019

De squeeze tussen discount en digital: nieuwe uitdagingen voor service supermarkten

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van de winnaar Laurens Sloot over strategieën welke service supermarkten kunnen volgen om de bedreigingen in de markt het hoofd te kunnen bieden.

Best practices | 16 april 2019
16 april 2019

De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

We leven in een maakbare samenleving waarin gedrag stuurbaar is. Maar hoe beïnvloed je gedrag eigenlijk en is dat wel wenselijk? Voor gedragsbeïnvloeding zijn er verschillende wegen naar Rome. De vijf belangrijkste routes komen hier aan bod.

Ook de laatste bytes ontvangen?