Consumenten betalen online aankopen steeds vaker achteraf

Door Jan Roekens | 10-06-2020

Voor het 13e jaar op rij heeft Ruigrok NetPanel het online gedrag van Nederlanders in kaart gebracht. Het achteraf betalen van online aankopen wordt steeds populairder, blijkt uit het onderzoek. Een derde van de consumenten (36%) betaalt online aankopen weleens achteraf, in 2019 was dit nog 29%.


Vooral in de leeftijdscategorie 25-44 jaar is achteraf betalen populair: 43% gebruikt deze betaalmethode weleens. Dit is ook de groep die het vaakst online koopt, 24% doet dit minstens eens per week. Gemiddeld voor alle Nederlanders is dit 15%.

De coronacrisis heeft deze toename verder versterkt, aldus Christer Sjökvist, Chief Insights Analyst bij AfterPay Insights: ‘Met de enorme toename van het aantal online aankopen sinds de corona-uitbraak, is ook het aantal betalingen achteraf flink gestegen. In deze financieel minder zekere tijden is betalen na ontvangst extra prettig voor consumenten. Zij hoeven niet direct af te rekenen, maar kunnen betalen op een moment dat het hen beter uitkomt. Daarnaast gebruiken consumenten achteraf betalen vooral omdat zij zo hun bestelling eerst kunnen zien en passen; het is dan ook niet verrassend dat vooral in de mode steeds vaker achteraf wordt betaald.’

iDEAL blijft in Nederland vooralsnog de populairste betaalmethode, 93% van de online shoppers rekent bestellingen weleens op deze manier af. Credit cards worden hierbij door 28% weleens gebruikt.

RuigrokNetPanel achterafbetalen

Over het onderzoek

‘What’s Happening Online’ wordt op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit onafhankelijke kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over het gebruik van devices, e-commerce, social media en online finance & safety. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder. De resultaten worden uitgesplitst naar generatie om inzicht te krijgen in de verschillen tussen Digitieners (14-23 jaar), Millennials (24-38 jaar), Generatie X (39-58 jaar) en Babyboomers (59-74 jaar).

Dit jaar is er ook kwalitatief onderzoek uitgevoerd om het waarom achter de cijfers naar boven te halen. Hiervoor zijn we in gesprek gegaan de vier verschillende generaties. Het hele onderzoeksrapport is gratis te downloaden op www.whatshappeningonline.nl.

Onderzoeksverantwoording

In het kwantitatieve onderzoek hebben in totaal 2.639 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.348) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 5 tot en met 16 maart 2020. Voor het kwalitatieve onderzoek zijn we in gesprek gegaan met 19 Nederlanders verspreid over de vier generaties.

Bron: Ruigrok NetPanel, 8 juni 2020

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?