Data meer last dan voordeel

Door Jan Roekens | 16-12-2021

Onderzoek van Dell Technologies, uitgevoerd door Forrester Consulting, laat zien dat de enorme toename in de hoeveelheid data voor de meeste bedrijven een last is, in plaats van een voordeel. Het enorme volume, de snelheid en verscheidenheid aan data is te groot voor hun technologie, mensen en processen.

Bedrijven hebben vaak heldere doelen bij de inzet van data en velen geloven ook echt dat ze datagedreven zijn, maar vaak zijn er te veel belemmeringen die hen ervan weerhouden succesvol te zijn. Voorbeelden daarvan in Nederland zijn onder andere onvoldoende interne data science skills, weerstand tegen verandering van interne teams, het gebruik van point solutions die beperkte waarde leveren, netwerkvertraging en datasilo’s.
Het onderzoek beschrijft verschillende dataparadoxen die bedrijven als hindernis ervaren.

De perceptie-paradox

Bijna twee derde (62%) van de Nederlandse respondenten zegt dat hun bedrijf datagedreven is. Maar slechts 24% zegt dat data als kapitaal wordt beschouwd en dat ze prioriteit geven aan het gebruik van data binnen het hele bedrijf.

71% zegt dat ze sneller data verzamelen dan ze op dit moment kunnen analyseren en gebruiken. Toch zegt 66% dat ze constant meer data nodig hebben dan wat ze nu kunnen realiseren.

Oorzaken:

  • 67% van de Nederlandse organisaties bewaart een aanzienlijk deel van hun data in eigen datacenters of in datacenters waar zij zelf controle over hebben.
  • 74% zegt dat hun board de data- en analysestrategie van het bedrijf niet zichtbaar ondersteunt.
  • 54% investeert in meer ‘data lakes’, in plaats van te consolideren.

Het gevolg is een explosieve toename van data die het werk moeilijker maakt in plaats van gemakkelijker. 65% klaagt dat ze door de overvloed aan data niet kunnen voldoen aan de beveiligings- en compliancy-vereisten en 60% zegt dat hun teams nu al bedolven worden onder de data die ze hebben.

De ‘zien zonder te doen’-paradox

Veel sectoren hebben ernstig geleden tijdens de pandemie. De on-demand-sector is echter sterk gegroeid. Het aantal bedrijven dat het merendeel van hun applicaties en infrastructuur onder heeft gebracht in een as-a-service-model is met 18% in Nederland echter nog relatief klein. Desondanks:

  • Gelooft 66% van de Nederlandse bedrijven dat het hen in staat zou stellen om meer agile te werken.
  • Ziet 62% mogelijkheden om op te schalen op basis van veranderende klanteisen.
  • Voorspelt 63% dat ze daardoor in staat zouden zijn om applicaties snel en eenvoudig te leveren, met slechts één druk op de knop.
  • Een on-demand-model zou 89% van de bedrijven die momenteel worstelen met belemmeringen helpen om data beter te verzamelen en te analyseren en erop te reageren.

Maar, veel bedrijven werken ook aan de toekomst: 77% van de Nederlandse respondenten wil machine learning inzetten voor detectie van afwijkende data en 62% wil overstappen op een data-as-a-service-model.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?