De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)

Door Jan Roekens | 20-10-2020

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures.

Tekst Ewout Witte

Wat doe je als je net je werving en selectie bent gestart en de arbeidsmarkt valt volledig stil? In mijn geval was dat alle profielen analyseren van iedereen die binnen marketing intelligence werkzaam is. Dat zou me bij nieuwe aanvragen een efficiencyvoordeel opleveren, dacht ik, en voorkomen dat ik interessante kandidaten mis. Toen ik de profielen bestudeerde, viel me een aantal zaken op:

  • Veel bedrijfsonderzoekers hebben zich ontwikkeld van marktonderzoeker naar een bredere rol waarin data-analytics de overhand heeft boven marktonderzoeksactiviteiten;
  • Bedrijfsonderzoekers hebben vaker een verleden bij een marktonderzoekbureau dan andersom;
  • Er zijn heel veel jonge data-analisten en data-scientisten, en beide functietitels worden vaak aan vergelijkbare rollen gekoppeld;
  • Veel bedrijven hebben grote data-analytics-afdelingen, bij marktonderzoekbureaus werken verhoudingsgewijs veel minder data-analisten.

Het maakte me nieuwsgierig naar de omvang van de ontwikkelingen en andere relevante inzichten die me niet direct waren opgevallen. Voor een markt die drijft op cijfers en inzichten, biedt een kwantificering van de ontwikkelingen een mooi inzicht in de volledige arbeidsmarkt voor marketing intelligence. De inzichten zijn gebaseerd op een analyse van in totaal 4.671 medewerkers met een marketing intelligence-functie. Bij elkaar werken die voor 122 marktonderzoekbureaus en 314 opdrachtgevers.

Man-vrouw-verdeling

De man-vrouw-verdeling voor de gehele markt is 51% man en 49% vrouw. Bij functies in markonderzoek is de verdeling 59% vrouw en 41% man, en bij data-analisten 35% vrouw en 65% man. Binnen alle aansturende rollen (managers + directeuren) is 66% man en 34% vrouw.

Van bureau naar opdrachtgever

Vijftien procent van de marktonderzoekers die voor een marktonderzoeksbureau werken heeft ervaring in een soortgelijke rol aan opdrachtgeverszijde. Andersom is het percentage 37%. De stap van bureau- naar opdrachtgeverszijde komt dus veel vaker voor. Voor data-analytics is die interactie veel lager: 12% van de data-analisten aan opdrachtgeverszijde heeft eerder in een soortgelijke rol voor een marktonderzoekbureau gewerkt. Veel van deze data-analisten waren ooit marktonderzoeker maar hebben zich gaandeweg steeds meer tot data-analist ontwikkeld.

Bedrijfsonderzoekers meer ervaren

Marktonderzoekers aan opdrachtgeverszijde zijn gemiddeld aanzienlijk meer ervaren dan marktonderzoekers bij bureaus. 18% van de bureauonderzoekers is in 2018 of later gestart, 36% in de periode 2011-2017. Van alle bedrijfsonderzoekers is 6% in 2018 of later gestart en 21% in de periode 2011-2017. Er is dus een enorm verschil in gemiddelde ervaring bij bureaus en opdrachtgevers.

Data-analisten nog kort bij bedrijf

Ook onder data-analisten bestaat een dergelijk verschil. Bij bureaus startte 30% van de data-analisten in 2018 of later, bij opdrachtgevers is dat 10%. Een kleine meerderheid van alle data-analisten begon zijn carrière in 2011 of later. Gemiddeld is dat een jonge doelgroep. En dat niet alleen: het is ook een doelgroep die gemiddeld zeer kort bij de huidige werkgever in dienst is. Circa de helft van de data-analisten werkt sinds 2018 of korter bij de huidige werkgever.

Sparren op niveau

Gemiddeld zijn marktonderzoekers bij opdrachtgevers meer ervaren dan die bij bureaus. Voor marktonderzoekbureaus is het goed om te beseffen dat er vaak verschil zit in senioriteit tussen uitvoerder aan eigen kant en de contactpersoon aan de andere kant. Van de bedrijfsonderzoekers die ik ken, weet ik hoe belangrijk zij het vinden om inhoudelijk te sparren met iemand van (minstens) gelijk niveau. Voor marktonderzoekbureaus is er een uitdaging om de seniore capaciteit zo goed mogelijk te verdelen.

Wat maakt data-analisten loyaal?

Het vak van data-analytics / data-science is jong, zo ook de mensen die daarin werkzaam zijn. Uit ervaring weet ik dat goede data-analisten erg gewild zijn. Analyse wijst uit dat hun loyaliteit ten opzichte van een werkgever relatief laag is. Ben je blij met je data-analisten en wil je voorkomen dat ze je organisatie verlaten? Onderzoek wat deze doelgroep loyaal maakt aan jouw organisatie. En zorg dat je proactief handelt om de beste mensen op dit vlak voor je organisatie te behouden.

Meer informatie op www.mimatch.nl.

Lees ook deel 2 van deze serie: de marktonderzoeker wordt data-analist

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?