Discriminatie in marktonderzoeksector UK

Door Jan Roekens | 24-11-2020

In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti.

Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien.

De meest voorkomende ervaring is onderwaardering in vergelijking met collega’s met gelijke kwaliteiten (36%), gevolgd door collega’s die geen credits geven voor gedeelde inspanningen (31%). Daarna komt werken onder het niveau – ook in salaris (31%) en denigrerende behandeling in vergaderingen (30%).

Je ongemakkelijk voelen op de werkplek scoort 22%, gepasseerd worden voor promotie komt op 21%, en vernederingen, beledigingen en andere kwetsende opmerkingen komen op 16%.

Meer dan de helft van de respondenten was van mening dat mensen met een LGBTQ+-achtergrond, vrouwen en leden van alle religies wel een kans hebben om vooruit te komen op het werk.
Vergeleken met hun blanke Britse collega’s zijn respondenten met een etnische minderheidsachtergrond minder positief over maatregelen voor inclusie. Van hen heeft ervaart 51% een gevoel van saamhorigheid, bij blanke respondenten is dat 76%.

Bron: Research Live

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?