Gebruik social media verandert – minder lang, meer spraaknotities

Door Jan Roekens | 04-07-2023

De gemiddelde tijd die dagelijkse wordt besteed aan social media is wereldwijd voor de tweede keer in meer dan 10 jaar gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van GWI, dat ook laat zien dat een jongere generatie platforms anders gebruikt.

Social: Behind the Screens, gebaseerd op onderzoek onder meer dan 970.000 consumenten over de hele wereld, stelt dat de gemiddelde tijd die wordt besteed aan het gebruik van sociale netwerken is afgenomen in 36 van de 48 landen die zijn onderzocht. Aan de voorkeur voor social media is echter over het algemeen weinig veranderd en de pieken uit de coronaperiode zijn afgevlakt. WhatsApp blijft ’s werelds favoriete socialmediaplatform, maar het aantal consumenten dat TikTok als het favoriete sociale mediaplatform noemt, is de afgelopen twee jaar verdubbeld.

Wat wel uit de cijfers blijkt is dat een jongere generatie spraaknotities omarmt.

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • Contact houden met vrienden en familie blijft de populairste reden om social media te gebruiken (54%).
  • Een aanzienlijk deel van de consumenten (27%) gebruikt ook sociale platforms om nieuws te lezen. Het aantal westerse TikTokkers dat het platform gebruikt om op de hoogte te blijven van het nieuws is in twee jaar tijd met 41% gestegen.
  • Consumenten leunen ook op socialmediaplatforms om te ontdekken wat trending is en waarover wordt gesproken (22%); het aantal consumenten dat zich tot TikTok wendt voor informatie over producten en merken is met 52% gestegen.
  • Gen Z ontdekt producten op social media meer dan op zoekmachines, en millennials zitten daar niet ver achter.
  • Consumenten sturen steeds vaker spraaknotities in plaats van te bellen; Gen Z doet dat 28% meer dan oudere generaties.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?