Helft van Nederland is (zeer) bezorgd over online privacy

Door Jan Roekens | 11-09-2019

Wachtwoorden van Facebookgebruikers die gelekt zijn en smartphones die meeluisteren… Schandalen rondom online privacy komen met regelmatig in het nieuws. 52% van de Nederlanders is (zeer) bezorgd over de online veiligheid van persoonlijke gegevens, blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel. 


Hierbij voelt Nederland zich het meest onveilig op de tablet, gevolgd door de smartphone. De desktop wordt als veiligste device gezien.

RuigrokNetPanel WHO2019 p46

Angst voor imago-schade en misbruik van persoonlijke gegevens

De zorgen over online veiligheid verschillen tussen de jonge en oudere generaties. Ouderen maken zich vooral zorgen over kwaadwillende en commerciële partijen die misbruik kunnen maken van persoonlijke gegevens. Generatie X en Babyboomers zijn met name bang voor identiteitsfraude, phishing en doorverkoop van persoonlijke gegevens aan bedrijven.
Daartegenover maken jongeren zich meer zorgen over imagoschade. De Digitieners en Millennials zijn bang dat er persoonlijke foto’s of (stiekem) gemaakte beeld- en geluidsopnamen ongewenst verspreid worden via tal van kanalen.

 RuigrokNetPanel WHO2019 p47

Kan de overheid meer doen?

Ondanks alle regelgeving rondom de AVG en de cookie-wet, heeft nog steeds 44% van de Nederlanders het gevoel dat de overheid onvoldoende doet om de online privacy van burgers te beschermen.

Opvallend is dat het plaatsen van cookies de Nederlanders geen extra gevoel van veiligheid of controle geven, eerder irritatie: 2 op de 3 Nederlanders vindt het vervelend om telkens toestemming te moeten geven. Deze irritatie wordt versterkt door het gevoel dat cookiemeldingen toch geen effect hebben: 47% geeft aan ze het gevoel hebben dat écht controle hebben over je eigen online privacy er toch niet in zit.

RuigrokNetPanel WHO2019 p49

OVER HET ONDERZOEK

‘What’s Happening Online’ wordt al 12 jaar achtereen op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over onder andere internet- en sociale mediagebruik. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal hebben 2.611 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.402) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

 

Bron: Ruigrok NetPanel, Zoë Dankfort, marktonderzoeker, september 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?