Kwantitatief onderzoek – een kwestie van valkuilen vermijden

Door Jan Roekens | 01-11-2021

Het uitvoeren van een (online) kwantitatief onderzoek is een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt kiezen uit tientallen enquêtetools, online een steekproef bestellen en de resultaten in gestandaardiseerde grafieken uitdraaien. Maar heb je dan gedegen onderzoek, waarop je kunt vertrouwen? Het antwoord is vaak nee. Als je een hamer koopt, ben je nog geen timmerman. Telkens blijkt dat er verraderlijke valkuilen zijn. Tijdens deze praktische training, worden beginners op het gebied van kwantitatief marktonderzoek snel op weg geholpen. Een cruciale workshop boordevol vol tips & tricks, do’s en don’ts.

‘Een cruciale workshop boordevol vol tips & tricks, do's en don'ts'
Durk Bosma, workshopleider

In deze MOAcademy insights workshop komt aan de orde:

  • Kwantitatief onderzoek: wat kun je ermee (en wat niet)?
  • Met welke beperkingen moet ik rekening houden?
  • Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
  • Steekproeven: de basis
  • Respondentcontrole
  • Analyse en weergave van onderzoeksresultaten
  • Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
  • Enquêtetool uitkiezen: waar moet je op letten?

Deze training wordt op 21 februari 2022 van 09.30 tot 16.00 uur fysiek gegeven bij de MOA.

Na deze training ben je in staat om zelfstandig eenvoudige (online) kwantitatieve onderzoeken op te zetten en uit te voeren. Je ontwijkt de belangrijkste valkuilen, doordat je de basisbeginselen van kwantitatief onderzoek beheerst en een helder stappenplan kunt volgen.

Meer informatie en inschrijven 

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?