Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan

Door Jan Roekens | 18-04-2023

Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in de plaats komen. Wat houdt Nederlanders bezig en wat vinden ze belangrijk in de communicatie van merken?

Het lijkt erop dat Nederlanders massaal hun dikke truien weer opbergen in de kast en de streamingdiensten wat vaker links laten liggen. Zo ziet de monitor dat de uitgaven aan mode (bijvoorbeeld kleding en schoenen) na een dalende trend dit jaar, nu weer wat omhoog kruipen en de uitgaven aan streamingsdiensten juist weer wat teruglopen. Ook de uitgave aan vliegvakanties is gegroeid, van 4% naar 7% sinds week 4.

Denken aan de lente

En terwijl we aan de lente denken lijkt het onderwerp Oekraïne opeens even minder interessant. In week 12 daalden de zorgen over de oorlog in Oekraïne met 10% (van 57% in week 10 naar 47% in week 12). Ook de zorgen die men heeft over de stijgende energieprijzen nemen wat af (van 67% in week 10 naar 63% in week 12). Maar die over de huizenmarkt nemen weer wat toe. 44% van de Nederlanders maakt zich zorgen over de wooncrisis (+7% t.o.v. week 10). En waar de klimaatcrisis rond de provinciale verkiezingen even vergeten leek, zijn ook die zorgen weer toegenomen na de verkiezingen (+6% t.o.v. week 10).

Arbeidsmarkt

En wat vinden we van de arbeidsmarkt? Een kwart van de Nederlanders (24%) maakt zich veel zorgen over de crisis op de arbeidsmarkt. Van deze groep is een vierde (25%) bang om niet aan een nieuwe baan te komen. Daartegenover staat dan wel dat de zorgen over de gevolgen van stress op de gezondheid (-11% t.o.v. week 8) en over een te hoge werkdruk juist afnemen (-25%, t.o.v. week 8).

Voor wat hoort wat

Thema’s als gezondheid (51%) en duurzaamheid (39%) zijn al jarenlang belangrijk voor consumenten. Maar de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven is het afgelopen jaar ook steeds relevanter geworden (25%, vorig jaar nog voor 17% relevant). Niet geheel toevallig loopt deze stijging synchroon met de sterke stijging van prijzen van producten en de bewustwording onder de consument om zuiniger om te gaan met gas en energie. Hiermee lijkt de consument te zeggen ‘We begrijpen dat prijzen stijgen en dat we zuiniger moeten zijn. Maar wat doen jullie eigenlijk?’ Consumenten hebben hun steentje bijgedragen de afgelopen tijd, maar verwachten van bedrijven dat ook zij dit steeds meer doen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?